Start-up Homerr pakt ‘last-mile’-problematiek aan

Homerr

Met de lancering van een nieuwe app hoopt de Amsterdamse start-up Homerr een flinke stap richting het grootste sociale logistieke netwerk van Nederland te zetten. Homerr verbindt mensen die regelmatig thuis zijn met buurtgenoten die niet aanwezig kunnen zijn voor de ontvangst van hun pakketje.

Jaarlijks bestellen Nederlandse consumenten ruim 250 miljoen pakketjes online; in Amsterdam gaat dit zelfs om ruim 40.000 pakketten per dag. De komende tien jaar zal dit aantal, alleen al in de hoofdstad, naar verwach-ting stijgen naar 100.000 pakketjes per dag. Kleding, boeken en andere producten vinden vaak al binnen enkele uren hun weg naar de online shopper. Maar liefst een derde van deze online bestellingen komt echter niet direct bij de geadresseerde aan, maar wordt afgeleverd bij een postkantoor, een afhaalpunt of de buren.

Beleving van pakketbezorging

Onderzoeksbureau Scherper deed in opdracht van Homerr onderzoek naar de beleving van pakketbezorging onder ruim duizend respondenten. Volgens het onderzoek mislukt de eerste afleverpoging wel eens bij meer dan 90 procent van de online consumenten en vindt 85 procent van hen dit redelijk tot zeer problematisch. Als pakketjes vervolgens bij buren worden afgeleverd, ervaart meer dan de helft van de respondenten problemen, omdat de buren zelf niet thuis zijn (55%) of doordat de geadresseerde het idee heeft iemand lastig te vallen bij het ophalen (41%).

De ontvangende buur vindt het vaak ook vervelend om pakketjes aan te nemen (38%), vooral omdat hij of zij dan denkt thuis te moeten blijven of gestoord wordt. Ook heeft hij/zij geen of weinig controle over de vervolgstappen die nodig zijn om het pakket bij de geadresseerde te krijgen. Irritatie bij niet correct afgeleverde pakketten heeft ook andere oorzaken; in veel gevallen ervaart de online shopper het bezorgproces als ‘te laat’ (77%) en zijn secundaire oplossingen voor bezorging bij bijvoorbeeld een servicepunt niet interessant omdat het punt niet open is op de gewenste tijd (ruim 60%) of te ver weg is (ruim 40%).

Homerr als afleveradres

Door het opzetten van een sociaal logistiek netwerk wil Homerr zorgen voor een meer efficiënte pakketbezorging in Nederland. Het systeem is eenvoudig: thuisblijvende buren kiezen ervoor om pakketten aan te nemen voor online bestellers in de omgeving. De besteller kiest een Homerr als afleveradres en plant vervolgens zelf een afspraak in voor een ophaal- of bezorgmoment. Mensen die als Homerr actief zijn, ontvangen voor hun diensten een financiële vergoeding.

Homerr biedt op die manier dus controle en gemak voor zowel de shoppende als ontvangende buur en daarnaast een verminderde CO2-uitstoot en belasting van het wegennet, doordat logistiek dienstverleners nog maar een keer hoeven te rijden. Juriaan Matthijssen, oprichter en bedenker van Homerr: ‘Steeds meer mensen shoppen online en het aantal verstuurde pakketten neemt de komende jaren alleen maar toe. Met Homerr maken wij pakketbezorging weer schoner, leuker en socialer. Het is een slimme oplossing voor de stad, en in de toekomst uiteraard voor de rest van Nederland.’