Supply chain start-ups zijn (te) optimistisch
Start-ups hebben een optimistische kijk op hun commerciële kansen, ook voor de supply chain. Dat blijkt uit de eerste SCM Start-up Health Check die Supply Chain Media heeft uitgevoerd. In totaal hebben 41 Europese start-ups voor de supply chain tien vragen beantwoord over hun business-zichtbaarheid tot en met de commerciële pijplijn en samenwerkingen.
Uit de Start-up Health Check en het daarbij horende onderzoek komt naar voren dat start-ups overwegend optimistisch zijn. Meer dan 95 procent is positief over het unieke karakter van hun oplossing. ‘Dit is eigenlijk heel opmerkelijk als je kijkt naar de toenemende concurrentie van start-ups in Europa’, stelt Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media. ‘In onze Maturity Matrix van begin dit jaar zie je dat sommige van de tien categorieën behoorlijk vollopen met concurrenten.’
Volgens de door de EU gefinancierde Startup Europe Map staan er momenteel maar liefst 990 start-ups geregistreerd. En AngelList telde sinds 2010 het aantal nieuwe start-ups in Europa en komt momenteel uit op het verbazingwekkende aantal van 68.400 bedrijven.
Merkbekendheid en media-aandacht
Ondanks het overwegend optimisme zijn de ondervraagde start-ups niet op alle fronten even positief. Elke start-up moet terrein zien te winnen binnen de markt om te kunnen overleven, en dat is uiteraard niet anders voor degenen die zich richten op de supply chain-sector. De merkbekendheid en media-aandacht van de ondervraagden laat volgens 50 procent te wensen over. Volgens 60 procent valt de snelheid om deals te sluiten nog tegen. Het aantrekken van nieuwe investeerders en internationale expansie gaat redelijk, 50 procent is daar positief over.
Wat opvalt aan de uitkomsten van de Start-up Health Check is dat er bij de respondenten veel commerciële leads in de pijplijn zitten. ‘Potentiële klanten zijn bereid om een pilot te doen met de start-up’, constateert Marysa Vos, Trendwatcher bij Supply Chain Media. ‘Maar vervolgens gaat het minder snel om met dezelfde potentiële klanten een commercieel contract te tekenen.’
Start-up contest op 22 mei
Naast de SCM Start-up Health Check heeft Supply Chain Media voor het tweede opvolgende jaar de positioneringsmatrix met daarin Europese start-ups en scale-ups gepubliceerd. Deze analyse is de start voor het selecteren van interessante deelnemers voor de tweede European Supply Chain Start-up Contest. Op 22 mei zullen vijf finalisten in de categorie start-up hun innovatieve oplossing pitchen tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in Amersfoort. Verder dingen vijf scale-ups mee voor de publieksprijs en zullen overige start-ups zich presenteren.