Start-up ClimateCamp laat inkopers slimmere CO2-keuzes maken

Het Belgisch-Luxemburgse ClimateCamp biedt een tool voor CO2-rapportage en het inzichtelijk maken van de reductiemogelijkheden. Om zich verder te ontwikkelen, kreeg de start-up een kapitaalinjectie van 3,5 miljoen euro. ‘We gaan functionaliteit bouwen waarmee inkopers nog slimmere keuzes rondom CO2-impact kunnen maken’, meldt oprichter Laurent Moyersoen.
ClimateCamp werd in 2022 opgericht door Moyersoen (foto, tweede van rechts), Stijn Gysemans, Vitalie Schiopu en Ruben Pelckmans. De start-up wilde bedrijven ondersteunen in het reduceren van hun scope 3-uitstoot, onder andere door de samenwerking tussen klanten en leveranciers te faciliteren. ‘We wilden meer impact maken dan in onze vorige functies’, vertelt Moyersoen. ‘Een aantal van ons heeft een data science-achtergrond en we zagen hoe inefficiënt het proces van ”carbon accounting” was geregeld. Dit kon veel beter, vonden we. Zo is ClimateCamp ontstaan.’
De eerste projecten vonden plaats bij brouwerijen, voedingsproducenten en verpakkingsbedrijven. Inmiddels delen zo’n 800 bedrijven hun duurzaamheidsdata via het platform. En dat is ook investeerders niet ontgaan. Recent haalde ClimateCamp 3,5 miljoen euro op, in een investeringsronde geleid door Expon Capital. ‘Het aanpakken van scope 3-uitstoot is één van de grootste uitdagingen binnen duurzaamheid. ClimateCamp heeft daarvoor een slimme, schaalbare oplossing ontwikkeld’, aldus Marc Gendebien, managing partner bij Expon Capital, in het begeleidende persbericht. ‘We zijn enthousiast om hun traject te ondersteunen via het Digital Tech Fund.’
Samenwerking als sleutel tot reductie
Het SaaS-platform van ClimateCamp biedt bedrijven de mogelijkheid om leveranciersspecifieke CO₂-data te verzamelen en reductiedoelen op te stellen die in lijn zijn met het Science Based Targets initiative (SBTi). Dit is een standaard die bedrijven helpt wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen vast te stellen die aansluiten bij het Klimaatakkoord van Parijs. ‘We besparen tijd bij inkoopafdelingen en geven inzicht in welke maatregelen je kunt nemen om je doelen te behalen. Ook helpen we bedrijven om met data richting klanten de duurzaamheid van producten beter te positioneren’, legt Moyersoen uit.
Wat ClimateCamp volgens hem onderscheidt van concurrerende platforms, is de datakwaliteit en het faciliteren van samenwerking. Bedrijven nodigen leveranciers uit om productspecifieke emissiegegevens te delen en via een speciale communicatielaag is het mogelijk hierover nadere informatie uit te wisselen. ‘Door aannames te verduidelijken, kunnen ze onderling meer vertrouwen opbouwen rond de gedeelde gegevens. Dit helpt partijen beter te begrijpen waar de emissies vandaan komen. En, belangrijker nog, wat ze sámen kunnen doen om die te verminderen.’
Simuleren van CO2-scenario’s
Het geld uit de investeringsronde wil ClimateCamp onder andere gebruiken om de functionaliteit op het platform verder uit te breiden. ‘We bouwen functies waarmee inkopers slimmere keuzes rondom CO2-impact kunnen maken. Ze kunnen dan bijvoorbeeld naast een inkoopprijs ook een CO2-prijs toekennen aan producten of materialen en die verwerken in hun inkoopbeslissingen.’
Een andere feature is het doorrekenen van scenario’s. Bedrijven kunnen hiermee simuleren wat de impact is van bestaande leveranciers die extra klimaatinspanningen leveren en dat vergelijken met alternatieve leveranciers. ‘We willen onze klanten helpen die CO2-reductiemaatregelen te nemen die het meeste effect sorteren.’
Veranderend politiek landschap
ClimateCamp bestaat nu ruim twee jaar, wat heeft hij geleerd? Liep alles volgens plan? Moyersoen: ‘Wat we in ieder geval hebben geleerd, is dat je je focus moet bewaren. We zijn alle vier nogal ondernemend van aard en zien overal kansen. Maar niet elk bedrijf is klaar voor onze aanpak. Liep alles volgens plan? Absoluut niet. Europese beleidsmakers kondigden recent aan dat de CSRD-verplichtingen misschien weer worden teruggeschroefd. President Trump trekt zich terug uit het Klimaatakkoord van Parijs. Er gebeurt ontzettend veel in de wereld, daar zullen we onze plannen telkens op moeten aanpassen.’