Brenger benut loze ruimte in bestelbus

Brenger

De Amsterdamse start-up Brenger helpt mensen spullen te versturen door die te laten vervoeren door iemand die toch al een bepaalde route rijdt. De bezorger ontvangt daarvoor een vergoeding. Via het platform lopen inmiddels 150 vervoersopdrachten per week. Door op deze manier auto’s en bestelbussen beter te benutten, wil Brenger een jaarlijkse CO2-reductie bewerkstelligen van 270.000 kg.

‘We zien dat er veel auto’s en bestelbussen rondrijden met onbenutte ruimte. Door deze ruimte te gebruiken, kunnen wij het transport van vooral grote spullen, zoals meubels, duurzamer, efficiënter en goedkoper maken. Gebruik van ons platform scheelt de opdrachtgever tijd en geld, en de bezorger verdient aan een rit die hij of zij toch al gaat maken. De bezorger, de opdrachtgever en het klimaat profiteren hier dus van’, aldus Derk van der Have (26), die samen met Wisse Koedam (26) het platform oprichtte.

Een gemiddelde opdracht voor Brenger omvat een afstand van 108 kilometer. Doordat normaalgesproken heen en weer gereden wordt, bespaart Brenger hiermee 42 kilogram CO2-uitstoot. Per week realiseert het platform 150 van dit soort ritten, wat neerkomt op een wekelijkse besparing van zo’n 5200 kg aan CO2-uitstoot. Minstens 270.000 kg aan CO2-uitstoot per jaar dus, aldus Van der Have. De verwachting is ook dat dit nog meer zal worden, aangezien het verkeer via het platform volgens hem snel stijgt.

Vervoer van Marktplaats-producten

De initiatiefnemers van Brenger, dat sinds oktober 2016 live is, zien een bepaald type opdrachten regelmatig op het platform terugkomen. Zo worden producten die op Marktplaats zijn gekocht regelmatig via Brenger vervoerd. Ook zien Koedam en Van der Have  dat verloren goederen, zoals een vergeten tas bij een tankstation, via het platform hun weg weer naar huis vinden. Opvallend is volgens Van der Have dat Brenger veel door koeriers gebruikt wordt, die zo hun ritten beter benutten.

Van der Have: ‘Voor een particulier zijn we goedkoper dan het huren van een bus of het inschakelen van een meubeltransportbedrijf. In tegenstelling tot andere deeleconomie-initiatieven, is Brenger een complementaire dienst voor de markt. Recent sprak ik een koerier die wekelijks op en neer naar Groningen rijdt en de terugrit nu nuttig maakt met opdrachten via ons platform. Dat ook koeriers gebruik van Brenger maken, zorgt er alleen maar voor dat er nog meer ritten beter worden benut.’

Commissie

Een opdrachtgever van Brenger heeft via het platform direct contact met de bezorger of ‘brenger’. Ze spreken samen een geschikt ophaal- en aflevermoment af. Het platform faciliteert en garandeert de betaling, verzekert de spullen tegen diefstal en schade en brengt beide partijen op een veilige manier bij elkaar. In ruil hiervoor betalen opdrachtgevers en brengers een commissie over de beloning voor het brengen van de spullen.