Starbucks wil meer vestigingen in Nederland

Starbucks werkt vanuit Amsterdam aan een herstelplan voor zijn koffiewinkels in Europa. De koffiewinkelketen betreedt nieuwe markten en voert in Nederland het tempo van winkelopeningen op naar vijf tot tien per jaar. Dat meldt het Financieele Dagblad op 13 maart 2012.

In de regio’s Europa, het Midden-Oosten en Afrika  (EMEA) zijn er nu 1725 winkels op een totaal van ruim 17.000 winkels wereldwijd. Europese vestigingen lieten vorig jaar een zwakke groei zien. Volgens Rich Nelsen, VP en general manager EMEA bij Starbucks, werd het bedrijf een tijdlang in beslag genomen door problemen in de thuismarkt, de Verenigde Staten. Daar moest Starbucks vanaf 2008 vele honderden winkels sluiten en halveerde de beurs in waarde.

Starbucks heeft besloten dat meer groei van buiten de thuismarkt moet komen. Voortaan opereert het bedrijf niet meer als een wereldwijd bedrijf, maar vanuit drie zelfstandige regio´s. Als gevolg daarvan concurreert Europa niet meer met de VS en China om dezelfde schaarse middelen. Starbucks wil bovendien groeien via nieuwe verkooppunten, bijvoorbeeld door vestigingen te openen bij pompstations en in hotels.

Europees hoofdkantoor
In Nederland, waar Starbucks momenteel in totaal twintig koffiebars heeft, wil het bedrijf nu ook meer eigen vestigingen openen. De Amerikanen lieten Nederland lang links liggen. Opmerkelijk, want Nederland voert niet alleen samen Scandinavië het lijstje aan van landen waar de meeste koffie wordt gedronken, maar in Nederland is ook het Europese hoofdkantoor gevestigd evenals de enige branderij buiten de Verenigde Staten. Er worden wekelijks 120.000 kilo groene bonen gebrand en verpakt voor 32 landen. Pas nu stelt Starbucks dat er vijf tot tien koffiebars per jaar bij moeten komen.