SRV en McDrive

Sinds de verrassende strategische overname van Bol.com door Ahold in mei van dit jaar lijkt het Nederlandse bedrijfsleven in een stroomversnelling te zijn gekomen. Bedrijven en ondernemers gaan eindelijk echt werk maken van e-commerce, de enige overduidelijke groeirichting in business. Waar de afgelopen tien jaar e-commerce vooral het speelterrein van webwinkels was, gaan bedrijven in de Business to Business (B2B) zich nu ook echt roeren. Van B2B naar D2C (Direct to Consumer). B2B-bedrijven stroomopwaarts in de supply chain, zoals Unilever en Philips, hebben nu meer dan ooit de mogelijkheden direct in contact te komen met de eindconsument en zelfs aan hen te verkopen. Facebook is behalve een online community nu ook een serieus verkoopkanaal geworden.

De grootste uitdaging in al deze nieuwe initiatieven van online verkoop van producten is de logistieke afhandeling ervan, e-fulfilment. Hoe krijgen bedrijven deze verkochte spullen bij de klant? Tijdens een onlangs door ons medegeorganiseerd seminar vertelde een spreker dat bij hem in de straat eenzelfde witte bestelauto voor meerdere expresvervoerders pakketjes bij de huizen aanlevert. Ik reageerde dat het nog beter zou zijn als de chauffeur van de witte bestelauto midden in de straat hard zou toeteren, waarna de bewoners die op een pakje zitten te wachten naar buiten komen om deze op te halen. Ik voorzie dan ook de terugkeer van de aloude SRV-wagen die op bekende tijden door de straat rijdt om online bestelde goederen af te leveren.

Een zakenrelatie vroeg mij laatst hoe ik dacht dat het distributiecentrum van de toekomst eruit ziet. Ik antwoordde dat deze eruit ziet als een McDonald’s met laad- en losdocks. Binnen verwerken magazijnmedewerkers de via verschillende kanalen binnengekomen orders volgens slimme en strakke protocollen met headsets en beeldschermen. En consumenten rijden door de McDrive om online bestelde spullen op te halen, veelal na werktijd. Albert Heijn is al bezig om landelijke pick-up-punten op industrieterreinen te ontwikkelen, maar gemeenten beschouwen dit onterecht nog als winkels. Het besef dat e-commerce en e-fulfilment twee verschillende zaken zijn, is helaas nog niet algemeen geaccepteerd in Nederland.

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl