S&OP? Ik kan mijn tijd wel beter besteden!

Sales & Operations Planning is zonder twijfel het meeste gehypete bedrijfsproces van het afgelopen decennium. Goeroes, consultants, bloggers en nu ook softwareleveranciers hebben dit gebied geclaimd. S&OP is hot en iedereen pikt er graag zijn graantje van mee. Met reden, want het is een krachtig concept met enorm veel potentieel. Potentieel dat echter maar al te vaak niet of niet volledig wordt behaald. Spijtig en onnodig.

Door Hans van der Drift

Enthousiaste start, teleurstellende afloop

In een recente, typerende case is S&OP het afgelopen jaar neergezet als één van de topprioriteiten, naast een initiatief tot margeverbetering. Senior managers van de verschillende bedrijfsfuncties participeren gedisciplineerd, mede doordat de CEO hun commitment essentieel acht voor succes. Zelf zit hij daarom ook de vergadering voor. Supply chain faciliteert het proces, doet de bulk van de voorbereidingen en gaat met 90 procent van de acties naar huis. Iedereen blij, vooral met de verhoogde transparantie.

En dan gaat het langzaam mis. Deelnemers beginnen zich te storen aan het operationele karakter. Een groot deel van de vergadering wordt besteed aan het delen van informatie en aan kortetermijnproblemen, maar belangrijke tactische beslissingen passeren zelden de revue. Langzaam verschuiven daardoor de prioriteiten, verzandt het proces en sterft het soms zelfs een zachte dood. Niemand die er echt verdrietig over is, want zoveel leverde het niet op. S&OP? Ik kan mijn tijd wel beter besteden!

Het volledige artikel is te lezen in Supply Chain Magazine 3, 2013
>> Lees verder op de iPad
>> Lees verder op de Android