Snelle groei van mega-distributiecentra

Het aantal mega-distributiecentra in Nederland groeit rap. Dat blijkt uit onderzoek van Buck Consultants International naar de ontwikkeling van XXL-distributiecentra dat werd gepresenteerd tijdens de vastgoedbeurs Provada in Amsterdam van 7 tot en met 9 juni 2016.

Onder XXL-distributiecentra verstaat Buck distributiecentra met een vloeroppervlak van meer dan 40.000 vierkante meter. Sinds 2013 zijn er 28 van deze nieuwe grootschalige distributiecentra in Nederland gevestigd. Ze nemen samen met de in aanbouw zijnde megadistributiecentra in totaal twee miljoen vierkante meter in beslag; er gaan meer dan 10.000 mensen werken.

De XXL-distributiecentra worden gerealiseerd door (online) retailers (zoals Primark, Action, Lidl en Bol.com), producenten/brand owners (waaronder Tesla en Michael Kors) en logistiek dienstverleners (bijvoorbeeld Rhenus, DB Schenker en Arvato). ‘Een belangrijke drijfveer zijn schaalvoordelen, zodat de nieuwste technologie kan worden gebruikt, personeel efficiënt ingezet en leveringen gecombineerd’, licht René Buck, directeur Buck Consultants International, toe.

Meer ruimte noodzakelijk

‘Bij zowel de traditionele winkelketens met groeiende internetverkopen als bij de pure online warehousing is meer ruimte nodig om voldoende voorraad te hebben van een groot assortiment producten en om alle bestellingen individueel te verpakken. Veel ruimte is ook nodig om artikelen die consumenten terugsturen uit te pakken, te inspecteren en weer klaar te maken voor verzending’, aldus René Buck.

De corridor Rotterdam – Brabant – Limburg is favoriet voor XXL-distributiecentra. Noord-Brabant heeft een marktaandeel van 46 procent bij deze zogenoemde big boxes, gevolgd door Limburg met 25 procent en Zuid-Holland met 18 procent. De regio Tilburg-Waalwijk is de nationale koploper.