Smart industry volgens Aalberts

Het technologieconcern Aalberts Industries groeit langzaam maar zeker uit tot een toonbeeld van smart industry. Een levendige uitwisseling van technologie ligt daaraan ten grondslag, bericht het FD van 1 maart 2017.

Wim Pelsma (foto), inmiddels bijna zes jaar topman van Aalberts, zette al snel na zijn aantreden de structuur van het concern op de kop. De circa vijftig bedrijven wereldwijd die samen Aalberts vormen, werden ondergebracht in vier business-segmenten. Essentieel is volgens Pelsma dat onderling voortdurend technologie wordt uitgewisseld, hetgeen innovatie bevordert. ‘Wil je innoveren, dan moet je dicht bij de klant zitten. Dat kan door de nieuwe structuur.’

Knelfitting

Het Hilversumse VSH Fittings maakt deel uit van die bedrijven. Het hoort bij Building Installations, de Aalberts-divisie die voor bijna de helft bijdraagt aan de groepsomzet. VSH produceert onder meer het ringetje van een knelfitting. Pelsma: ‘Ik weet nog dat ze in India voor 6 cent werden gemaakt. Die van ons waren 12 cent. Dus kwam het idee om de productie uit te besteden. Nee, zei ik, dit is het belangrijkste onderdeel in de knelfitting. Dit moeten we in eigen hand houden.’

En het ringetje wordt nog altijd in Hilversum geproduceerd. Van die beslissing plukt Aalberts nu de vruchten. Wel worden in plaats van knelfittingen steeds vaker persfittingen gebruikt. Ook die maakt VSH Fittings. Pelsma meldt in het FD dat ze goed zijn voor meer dan 100 miljoen euro van de omzet. En sinds kort is er ook een variant: de speciale persfitting voor hoge drukken en dikwandige metalen leidingen. ‘Die hebben we samen met onze Amerikaanse vrienden ontwikkeld.’

Nieuwe fabriek

Voor deze speciale persfittingen werd in Hilversum een nieuwe fabriek gebouwd. Laserrobots lassen er de fittingen en controleren ze op lekkages. Een toonbeeld van smart industry. Pelsma: ‘We automatiseren onze productie-processen met de nieuwste technologieën. Robotisering levert veel nieuw werk op, de kwaliteit van de producten neemt toe, het werkt kostprijsverlagend en motiveert de medewerkers enorm. We hebben onze eigen mensen opgeleid om de robots te bedienen, want we willen niet alleen de beste zijn, maar dat ook blijven.’