Slimstock wint Nederlandse Logistiek Prijs 2021

Slimstock

De Nederlandse Logistiek Prijs is dit jaar toegekend aan Slimstock. De unieke visie op voorraadbeheer in de keten, en de meerwaarde hiervan voor de klanten, gaven daarbij voor de jury de doorslag. De felbegeerde prijs binnen het vakgebied logistiek werd dit jaar voor de 35e keer uitgereikt.

De visie van Slimstock levert meerwaarde op voor klanten, zorgt voor (inter)nationale groei, levert voordelen op op het gebied van duurzaamheid en draagt bij aan een hoger kennisniveau voor zowel klanten als medewerkers. De Europees marktleider in voorraadoptimalisatie verdient volgens de jury de prijs dan ook omdat de werkwijze die gehanteerd wordt innovatief is en als voorbeeld wordt gezien voor de logistieke sector. Ook in lastige tijden, zoals gedurende de coronapandemie, heeft Slimstock de groei kunnen vasthouden dankzij het sturen op klanttevredenheid, productinnovatie, kennisontwikkeling en meetbare resultaten.

Kennis staat centraal

Met het winnen van de Nederlandse Logistiek Prijs volgt Slimstock Coolblue op, dat in 2018 de prijs kreeg toegekend. ‘We zijn natuurlijk ontzettend trots op deze prestatie’, reageert CEO Eric van Dijk. ‘Maar ik voel ook een bepaalde verantwoordelijkheid als winnaar van deze prijs. We moeten niet alleen het goede voorbeeld geven, maar elkaar ook júist ondersteunen. Samen op zoek gaan naar oplossingen en kennis delen waar dat kan.’ Van Dijks uitspraak weerspiegelt de mentaliteit die bij Slimstock heerst: elkaar verder willen helpen en zorgen voor continue verbetering. Kennis staat dan ook centraal, niet software.

‘Het mooie is dat er altijd ruimte is voor verbetering. En om dan samen op zoek te gaan naar waar die verbetering precies mogelijk is. Want zelf zie je bepaalde zaken niet meer na verloop van tijd, of misschien mis je de juiste kennis om de pijnpunten te kunnen signaleren’ vult Business Development Manager Jan Kraaijeveld van Slimstock aan. ‘Daarom vraag ik als ik bij klanten ben altijd door om te achterhalen waarom ze dingen doen zoals ze ze doen. Als ik begrijp hoe processen lopen en hoe ze zouden móeten lopen, dan weten we hoe we slimmer kunnen omgaan met de voorraad.’

Vereniging Logistiek Management

De Nederlandse Logistiek Prijs is een initiatief van de Vereniging Logistiek Management (VLM). Dat beloont daarmee – normaalgesproken – elk jaar een logistiek bedrijf dat een uitzonderlijke prestatie in het vakgebied heeft neergezet. De winnaar krijgt de prijs voor een innovatief project dat aantoonbaar succesvol werd uitgevoerd. Vanwege veranderingen bij de VLM en door Covid-19 werd de prijs in 2019 en 2020 niet uitgereikt. In 2018 ging de prijs als gezegd naar Coolblue. Eerdere winnaars waren onder meer Wehkamp, IBM, Hema, Heineken, de Van Drie Groep, TomTom, ID&T, Ortec, Sabic, Connekt, Nike, ASML, Docdata, Auping en Damen Shipyards.