Significante toename orderpicksnelheid bij Boon

De snelheid van het orderpicken bij het distributiecentrum van Boon Sliedrecht is met twintig procent toegenomen sinds een spraakherkenningssysteem in gebruik werd genomen. Handmatige scans en data entry bij het orderpicken behoren hiermee tot het verleden. Bovendien is de nauwkeurigheid van het werk nagenoeg 100 procent geworden, meldt Kees Boon, voormalig CEO van de groothandel, in een persbericht van 8 september 2014.

Met het spraakherkenningssysteem van CaptureTech kan sneller, accurater en veiliger worden gewerkt. Werknemers dragen nu een headset, waarin zij te horen krijgen welke orders opgehaald moeten worden. Vervolgens wordt al pratend bevestigd of de order is opgehaald of niet. Bij het wegen van producten kunnen medewerkers het gewicht hardop zeggen, waarna het wordt opgeslagen in het systeem. Zo wordt veel tijd bespaard.

Dankzij de nieuwe voice-technologie houden medewerkers voortaan dus de handen vrij. ‘En dat is absoluut geen overbodige luxe’, vertelt Ruben van de Vreede, warehouse operator bij Boon. ‘In de koelcellen is het -25 graden Celsius. Voorheen moesten we met dikke handschoenen een pen en papier vasthouden en zo de bestellingen afvinken. Gelukkig is dat nu verleden tijd.’

Het spraakherkenningssyteem van CaptureTech is een zelflerend systeem dat is voorzien van veertig talen. Medewerkers maken eenmalig een stemprofiel aan, waarna het systeem de taal, de uitspraak en het accent van de medewerker opslaat. Daardoor kunnen ook medewerkers met andere nationaliteiten tijdens het werk in de eigen taal spreken.

Andere bedrijven die het spraakherkenningssysteem van CaptureTech ook gebruiken zijn Coop Supermarkten, Plus Retail, Boni, Poiesz en Hunkemöller.