Shenzhen bakermat van innovatieve Chinese techbedrijven

De snelgroeiende Chinese stad Shenzhen profileert zich als bakermat van tal van innovatieve techbedrijven. Naast gevestigde namen als telecomgigant Huawei, sociale-mediareus Tencent en automaker BYD timmeren hier ook veel jonge start-ups aan de weg, bericht het FD van 28 maart 2015. Da Jiang Innovation (DJI) bijvoorbeeld werkte zich in amper tien jaar tijd op tot de grootste ontwikkelaar van drones ter wereld.

Onder Deng Xiaoping werd Shenzhen in 1980 aangewezen als speciale economische zone, waar binnen- en buitenlandse bedrijven zich tegen gunstige voorwaarden mochten vestigen. Hoewel het China economisch gezien momenteel niet voor de wind gaat, lijkt Shenzhen daar echter nog altijd de vruchten van te plukken. Immers: waar de nationale economie in 2014 bleef steken op 7,4 procent, groeide Shenzhen nog altijd met 8,8 procent.

De nationale overheid beschouwt Shenzhen als voortrekker op het gebied van hightech en innovatie. China wil af van de vervuilende industrie, en ziet zichzelf bovendien door stijgende lonen gedwongen te stoppen met massaproductie in oude fabriekshallen. Het ambitieuze ‘Made in China 2025’, waarin volop wordt ingezet op innovatie, moet ook voor de toekomst groei garanderen.

Dat dergelijk beleid in ieder geval lokaal succesvol kan zijn, heeft Shenzhen al bewezen. Naast de al genoemde Huawei, Tencent en BYD zijn er ook veel beginnende bedrijfjes die zich hier profileren. Zo zijn er legio kleine incubators, die technici en ondernemers bij elkaar brengen in wat ooit grote fabriekshallen waren. Steeds vaker brengen jonge afgestudeerden er hun eigen ideeën in de praktijk.

Een bedrijf als DJI, dat door premier Mark Rutte eind maart nog met een bezoek werd vereerd, toont waar die mix toe kan leiden. Afgelopen najaar zette de ontwikkelaar van drones overigens ook voet op Nederlandse bodem. En met ingang van volgende maand wil het bedrijf de Europese markt vanuit Barendrecht gaan bedienen met een logistiek centrum.

Efficiency omhoog

China anno 2015 is kortom niet meer het China dat we van een jaar of tien geleden kennen. Hoewel het land er, in vergelijking met Europa, en Nederland in het bijzonder, nog lang niet is, beaamt ook Wang Shenli, bestuurder bij Huawei. Zo heeft ook Huawei nog een slag te maken, geeft hij toe. De efficiency bijvoorbeeld kan nog een flink stuk omhoog.

‘De winst per medewerker is nu nog aan de lage kant, maar moet de komende jaren gaan stijgen naar internationale niveaus. Dat is de stap die we de komende tijd moeten gaan zetten. Verder willen we doorgroeien, met name ook in Europa. Dat moet onze tweede thuismarkt worden’, aldus Wang in het FD. Het concern heeft inmiddels aangekondigd in Eindhoven een nieuw distributiecentrum te gaan realiseren.