Serious games: spelenderwijs naar een betere supply chain

Een transformatie is alleen succesvol als iedereen meedoet. Daarom zetten steeds meer bedrijven serious games in om de mindset en het gedrag van hun medewerkers te veranderen. Of het nu gaat om een Lego-workshop of een digitale simulatie: een game helpt om nieuwe inzichten op te doen, processen te verbeteren en draagvlak te creëren. Waarom werken ze zo goed?
Windmolenfabrikant Vestas heeft de afgelopen tien jaar een omvangrijke transformatie ondergaan. Het doel: reductie van de complexiteit en daarmee ook van de kosten in de supply chain. ‘Het assembleren en installeren van windmolens is onze kernactiviteit. Dat doet Vestas nog steeds zelf, maar de productie van componenten is grotendeels uitbesteed’, weet Linda Englyst, Senior Supply Chain Specialist bij Vestas.
Als onderdeel van deze transformatie moesten in 2014 twee van de vier fabrieken voor besturingstechniek hun deuren sluiten. Met als gevolg dat de productiecapaciteit van de twee overgebleven fabrieken flink moest worden opgevoerd. ‘In één fabriek hadden we tot dan toe volop ruimte voor opslag en aanvoer van materialen. Maar toen we opeens extra productielijnen moesten inpassen, dienden we twee derde van die ruimte in te leveren’, legt Englyst uit. ‘We stonden dus voor het vraagstuk om de lay-out van de fabriek zo aan te passen dat we met veel minder ruimte toch de bijna twintig productielijnen konden bevoorraden. Natuurlijk mocht de nieuwe oplossing voor aanvoer van al die materialen niet ten koste gaan van de beschikbaarheid en flexibiliteit.’
Samen met het logistieke team probeerde Englyst van alles. Ze gingen op zoek naar best practices en rekenden in Excel verschillende lay-outs door. Een oplossing bleef uit zicht, wat ze ook deden. ‘Daarom heb ik op een gegeven moment besloten om mijn grote dozen Lego mee te nemen en het hele team twee dagen lang op te sluiten’, zegt Englyst. ‘We hebben de lay-out van de fabriek in Lego nagebouwd, inclusief het centrale magazijn voor opslag van materialen. Om een goed gevoel voor dit model te krijgen, simuleerden we de bestaande materiaalstromen. We zagen hoe de voorraden op de werkvloer werden aangevuld en verbruikt en hoe karren en bakken zich ophoopten of stil stonden. Daarna hebben we steeds weer nieuwe ideeën uitgetest.’ … … …