Sector logistiek is sociaal (media) moe

Januari is traditioneel de maand van de externe Nieuwjaarsborrels. Directeuren en managers lopen door de groep borrelende aanwezigen, wensen in het voorbijgaan vage bekenden een gelukkig Nieuwjaar en eindigen altijd weer bij het vaste kleine clubje goede bekenden. Met deze zakenrelaties praten de beslissers een beetje bij over de kerstvakantie, de goede voornemens en toekomstplannen, vaak weinig verheffend want meestal al bekende stof.

In de behoorlijke traditionele sector logistieke en transport zal het waarschijnlijk niet veel anders gaan met dit soort externe Nieuwjaarsborrels. Directeuren zullen enerzijds een verplicht optimistisch geluid laten horen en anderzijds toch klagen over de moeilijke economische tijd en de oneerlijke concurrentie uit Oost-Europa. Misschien dat hier en daar een directeur praat over innovatie. Maar waarschijnlijk wil hij er niet veel over zeggen, omdat hij bang is dat een ander zijn briljante idee pikt.

Minder dan de helft

Dat het echt treurig is gesteld met de veel te traditionele houding in de logistiek blijkt uit het recente onderzoek over het gebruik van social media in deze sector. De KvK Zuidwest-Nederland ondervroeg in samenwerking met brancheorganisaties TLN, EVO, Fenedex en Fenex 655 ondernemers in de logistiek over sociaal media. Slechts 46 procent zegt gebruik te maken van social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Voor maar liefst 54 procent is social media een brug te in het internettijdperk! In het totale bedrijfsleven gebruikt een derde nog geen social media, ook nog te veel.

Wanneer ik de antwoorden van de respondenten lees waarom ze geen social media gebruiken, dan val ik bijna van mij stoel van verbazing. Veertig procent van de respondenten in de logistiek ziet het nut van social media niet in. Onder welke steen hebben deze directeuren de afgelopen jaren gezeten? Hebben ze de opkomst van e-commerce gemist? Beseffen ze niet wat social media hieraan heeft bijgedragen? Hebben ze nog nooit van het zakelijke online netwerk LinkedIn gehoord (en hun succesvolle beursgang en koersontwikkeling)? Werkelijk stuitend. Waarschijnlijk zeuren deze directeuren alleen over de ‘oneerlijke’ stijging van de dieselprijzen.

Onvoldoende kennis of lui?

Iets meer dan een derde, namelijk 36 procent, zegt onvoldoende kennis over social media in huis te hebben. Pardon? Hoe moeilijk is het om aan de slag te gaan met social media. Mijn dochter was negen jaar toen ze met Hyves begon! Social media is gewoon een kwestie van beginnen.

Van de respondenten zegt 28 procent dat ze geen tijd hebben voor social media. Hebben deze directeuren wel tijd voor e-mail? Of kennen ze deze geweldige applicatie ook niet? Zelf ben ik redelijk veel bezig met social media, vooral LinkedIn. Maar ik ben er per dag gemiddeld hooguit een half uur aan kwijt, veel minder dan aan het afhandelen van e-mails. Tijdgebrek is geen geldig excuus.

Doelgroep en doel

‘Mijn doelgroep zit niet op social media’, zegt 24 procent van de ondervraagde logistieke ondernemers. Nou ik kan deze kwart respondenten uit de droom helpen. Hun doelgroep zit wel degelijk op social media. Bijna alle supply chain directeuren in de industrie en de retail, de doelgroep van logistiek dienstverleners, hebben een profiel op LinkedIn. Dat weet ik omdat ik veel van de supply chain directeuren ken en omdat de Nederlandstalige LinkedIn groep van Supply Chain Magazine ruim 7.000 leden heeft. En dan heb ik nog niet eens over de meer dan 19.000 leden van onze wereldwijde LinkedIn groep Supply Chain Movement.

Iets minder dan een kwart antwoordt dat social media ‘(nog) niet bij ons doel past’. Volgens mij weten veel van deze ondernemers überhaupt niet wat hun bedrijfsdoel is. Ze hebben geen inspirerende visie met bijbehorende eigen strategie en hobbelen maar achter de rest van de transportbedrijven aan. Meehuilen met de wolven.

De logistieke sector wordt vaak een gebrek aan innovatie verweten. Laat social media juist enorm helpen bij innovatie. Door in contact te komen met onbekende personen ontstaan nieuwe ideeën. Innovatie is niets anders dan ‘neue Kombinationen’. En deze nieuwe combinaties vind je juist door in andere sectoren te kijken, bij andere personen dan die je al kent.

Geen budget voor gratis

Toch nog acht procent van de ondervraagde ondernemers in de logistiek zegt dat ze geen budget hebben voor social media. Volgens mij weten ze niet dat gebruik LinkedIn, Twitter en Facebook gratis is (tenzij je een uitgebreid abonnement op LinkedIn neemt of gaat adverteren op LinkedIn en Facebook). Ga nou niet zeggen dat het besteden van tijd ook geld kost, want dat zeg je ook niet over het gebruik van e-mail.

Het argument van mogelijke imagoschade, genoemd door zes procent van de respondenten, is een terecht aandachtspunt. Maar dit mag geen reden zijn om social media niet in te zetten. Maak intern gewoon afspraken wat medewerkers wel en niet mogen melden op LinkedIn en Twitter. Dus niet schrijven over onderhandelingen met klanten en prospects. Geen negatieve uitlatingen over anderen. Eigenlijk gedragsregels die in de zakenwereld al jaren gelden.

Vandaag beginnen

Voor alle logistieke ondernemers heb ik goed voornemen: maak werk van social media in 2013. Een LinkedIn profiel is het minste. Stuur mij een uitnodiging om met mij te ‘connecten’ in LinkedIn, dan zul je meteen  zien hoeveel interessante personen zich in dit supply chain netwerk bevinden. Word lid van enkele relevante LinkedIn groepen zoals die van Supply Chain Magazine en Logistiek. Maak vooral ook een LinkedIn bedrijfsprofiel met producten en diensten aan, zoals Supply Chain Media ook heeft gedaan, en vraag klanten om een referentie. Volg andere interessante bedrijven op LinkedIn. En maak bekend met welke nieuwe projecten je als persoon en bedrijf mee bezig bent, de beste garantie dat mensen in je netwerk je verder helpen om je doel te bereiken.

Mijn advies voor logistieke ondernemers in 2013: stop met het bezoeken van externe Nieuwjaarsborrels en start echt met social media.

ir. Martijn Lofvers

hoofdredacteur Supply Chain Magazine & Movement

martijn.lofvers@supplychainmedia.nl