Secrid maakt zich ‘lean’ voor verdere groei

Secrid, cardhoudersMade in Holland. Maar voor hoelang nog? Het Nederlandse bedrijf Secrid groeit momenteel zo hard dat het de grens van de productiemogelijkheden in Nederland bereikt. Het bedrijf in portemonnees voor betaalpassen stelde eerst intern orde op zaken om zich klaar te maken voor verdere groei. Tijdens een bedrijfsbezoek op 29 september 2016, georganiseerd door Vavia Supply Chain Improvers, liet het bedrijf zien hoe het de Lean-filosofie gebruikt.

Door Marieke Lenstra

De nieuwste bankkaarten, creditcards en ID-kaarten zijn uitgerust met RFID. Dit biedt niet alleen gebruiksgemak, maar het brengt ook nieuwe risico’s met zich mee, omdat de RFID-kaarten ongemerkt op afstand kunnen worden geactiveerd. Het Nederlandse bedrijf Secrid vond daarom een portemonnee uit die de benodigde bescherming biedt tegen skimming (elektronisch zakkenrollen). En die portemonnee geniet populariteit. Vorig jaar verkocht het bedrijf meer dan 700.000 producten, in 2019 verwacht het bedrijf meer dan 3 miljoen exemplaren te verkopen.

De oprichters van Secrid, Marianne van Sasse van IJsselt en René van Geer, zijn van huis uit productontwerpers. Twintig jaar lang ontwikkelden de ontwerpers productinnovaties voor bedrijven als Maxi-Cosi en Quooker en kwamen op een zeker moment in aanraking met elektronische betaalproducten, zoals de saldolezer. In 2009 ontwierpen ze een eenvoudige zilverkleurige aluminium huls als ultieme cardprotector. Al gauw bleek dat een succes, maar consumenten hadden wel behoefte aan meer variatie.

Secrid, Marianne van Sasse van IJsselt en René van GeerEr was niet alleen vraag naar meer kleuren, maar ook naar een luxere uitstraling. Dus werd besloten om met leer te gaan werken. Bovendien waren er in de winkels displays nodig om het product beter te verkopen. Supply chain manager Robin Foolen: ‘Soms zitten er ook kekke kleuren tussen die minder goed verkopen, maar die we wel nodig hebben om het beter te laten smoelen in de winkels.’ Ondertussen bestaat het assortiment uit 120 verschillende producten, waarvan er momenteel negentig stuks in de collectie zitten. Elk half jaar wordt 10 tot 25 procent van de collectie herzien.

Made in Holland

De assemblage van de cardhouders en portemonnees vindt plaats bij sociale werkplaatsen in Leiden, Cruquius en Delfgauw. Alle onderdelen van de wallets, zoals het aluminium profiel met het binnenwerk en het leer, komen hier bij elkaar. Ook worden de wallets hier voorzien van een uniek serienummer. Alle hulpmiddelen die de medewerkers op de sociale werkplaats gebruiken, zoals het gereedschap om de cardprotector in elkaar te zetten, zijn door Secrid zelf ontwikkeld.

Alle materialen worden zoveel mogelijk in Nederland ingekocht. Alleen het leer komt voor 10 procent uit Italië. ‘Onze supply chain bestaat voor een groot deel ook uit een heel technische kant die betrekking heeft op het productontwerp en de hoge kwaliteit die Secrid nastreeft. Doordat onze leveranciers zo dichtbij zitten, kunnen we het proces makkelijker verbeteren’, licht Foolen toe, wiens achtergrond ook in productontwerp ligt.

cardhouders SecridZo heeft Secrid eigen stikgereedschap ontworpen om een mooier stiksel te verkrijgen en zorgde het bijvoorbeeld voor een verbeterd mechanisme om de cards trapsgewijs uit de wallets te duwen. Dit naar aanleiding van een ervaring die Secrid opdeed met de Amerikaanse markt. ‘Creditcards zijn daar een heel gebruikelijk betaalmiddel, maar ze zijn wat dikker dan hier door het verhoogde reliëf in de letters en cijfers. Als je zes pasjes in de houder stopt, kunnen ze vast gaan zitten. Gevolg was dat gebruikers harder gingen trekken aan het armpje waarmee de pasjes er worden uitgeduwd. Dat brak natuurlijk af. We hebben daar toen met de leverancier een nieuw mechanisme voor ontworpen waardoor de pasjes er toch uitkomen zónder het armpje te beschadigen.’

Lean warehouse

Omdat de vraag naar de Secrid-producten blijft toenemen, werd een heel aantal young professionals aangetrokken, waardoor de gemiddelde leeftijd binnen het bedrijf momenteel blijft steken op 24,6. Begin 2015 werd in Den Haag een professioneel warehouse ingericht. Willem Nooij van Vavia Supply Chain Improvers werd daarop ingeschakeld om het jonge team in het gareel te krijgen. ‘Het was de wens van de directie om met het oog op de verwachte groei een zelfsturend en zelfstandig supply chain-team te creëren. Daarvoor moest er een cultuuromslag plaatsvinden’, zegt Nooij.

Na een logistieke health check besloot Nooij terug te grijpen op de Lean-filosofie en introduceerde al vrij snel de zogeheten ‘dagstart’, een dagelijks overleg met een vaste agenda, dat staand rond het prestatie- en verbeterbord wordt gehouden en ongeveer 10 minuten duurt. Via de dagstart wordt duidelijk hoe de medewerkers de vorige dag hebben gepresteerd en wat de aandachtspunten voor de nieuwe dag zijn. ‘Ik heb dit een aantal keren begeleid, maar nu doen ze dit helemaal zelf’, zegt Nooij trots.

Ook werd een start gemaakt om meer projectmatig te werken, door installatie van nieuwe Flowracks en een herinrichting van het warehouse. Het overwerk werd hierdoor sterk gereduceerd. Ook werden diverse verbeteringen gerealiseerd om de voorraadverschillen te verminderen. Elke vrijdagmiddag is er bovendien om vier uur een Kaizen-uur op de supply chain-afdeling. ‘We kijken dan om ons heen, zeggen wat ons niet bevalt en kijken wat we daar in het uur dat volgt aan kunnen veranderen. Dat is niet alleen ontzettend leuk om te doen, maar geeft ook veel voldoening om de week af te sluiten’, vindt Foolen.

Buiten Nederland

De eerste slag op weg naar groei is met ‘lean’ geslagen, en Secrid wil hiermee verder. Vooralsnog verwacht Foolen nog enige tijd vooruit te kunnen in Nederland, maar op termijn zal hij wellicht ook buiten Nederland moeten gaan kijken voor specifieke technieken.

‘Maar ook de situatie bij sociale werkplaatsen verandert door invloed van de politiek. Overwerk kun je hier niet verlangen. Het scheelt dat we een redelijk voorspelbare vraag hebben, waardoor we weinig piekbelasting kennen. Qua productie verwacht ik dat we de 2 miljoen stuks nog wel kunnen halen met de huidige capaciteit, daarboven zal het wellicht lastiger worden. We moeten dus tijdig anticiperen’, aldus Foolen.