Scotch & Soda zet RFID in voor voorraadbeheer
Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda gaat Radio-Frequency Identification (RFID) inzetten om tot een beter voorraadbeheer te komen. Het bedrijf koos daarbij voor het !D Cloud-voorraadbeheerplatform van Nedap. Dit wordt ingezet in 162 winkels wereldwijd om zo de nauwkeurigheid in de supply chain te vergroten.
Een van de langetermijndoelstellingen van Scotch & Soda is het maximaliseren van de klantloyaliteit. ‘We zijn al geruime tijd bezig met RFID. Nu is voor ons het moment om in te stappen, aangezien productbeschikbaarheid van vitaal belang is geworden om aan de toenemende vraag van de consument van nu te voldoen,’ stelt Rik Kok, Procurement Director van Scotch & Soda.
Het modebedrijf heeft winkels in de grootste steden ter wereld en verzendt naar meer dan zeventig landen. De dynamiek van landen die in en uit lockdowns gaan, maakte het voor Scotch & Soda nog belangrijker om het zicht op voorraadniveaus binnen de supply chain te optimaliseren. Op die manier kan de voorraad in de winkels en de distributiecentra worden aangepast aan de lokale situatie.
Verschuiving in winkelgedrag
Scotch & Soda kreeg ook te maken met een enorme verschuiving in winkelgedrag als gevolg van de pandemie. ‘Het hebben van één overzicht van de voorraad is cruciaal voor een succesvolle omnichannel-strategie. Het stelt ons in staat onze online verkoopbare voorraad te vergroten, omdat we niet meer per se vanuit onze distributiecentra hoeven te verzenden. We kunnen onze winkels nu gebruiken als mini-dc’s en de voorraad van de winkelvloer en back-of-house ook gebruiken voor web order fulfilment’, aldus Kok.
Het Amsterdamse bedrijf start de RFID-implementatie in de fysieke winkels. Het dichtst bij de consument dus, omdat daar de meeste transacties plaatsvinden. Goederen worden in de fabriek voorzien van een bronlabel, wat leidt tot volledige traceerbaarheid in de supply chain – van bron tot consument.
De !D Cloud-oplossing van Nedap zorgt er straks voor dat producten steeds beschikbaar zijn voor de winkelverkoop. Daarnaast biedt de oplossing ook de mogelijkheid om web-orders snel te lokaliseren in de winkel. Op deze manier wordt de tijd die nodig is om een e-commerce-order voor te bereiden tot een minimum beperkt.
Beperkte veiligheidsvoorraden
Een van Scotch & Soda’s topprioriteiten is bovendien om de business te runnen door verantwoorde keuzes te maken die de impact op het milieu verminderen. Omdat RFID real-time inzicht geeft in de voorraadniveaus in de hele toeleveringsketen, kunnen veiligheidsvoorraden nu tot een minimum beperkt worden. Hierdoor kan het bedrijf aan de vraag van de consument voldoen zonder te grote voorraden aan te leggen en uiteindelijk kledingstukken te verspillen.