SCM voorspelling 2012

Na de vele terugblikken op 2011 kijken we vers in het nieuwe jaar graag weer vooruit. De verwachting is dat het wel eens een turbulent jaar kan worden. Het draait volgens mij in de eerste plaats om overzicht. Allereerst is overzicht essentieel en daarna pas inzicht. Vergelijkbaar is de mening van goeroe Peter Drucker: leiderschap is ‘doing the right things’ en management ‘doing things right’. Specialisme is niet uit, maar je moet wel weten waar je het moet inzetten om suboptimalisatie te voorkomen.

 

In de huidige onzekere tijd is scenarioplanning (overzicht van consequenties) belangrijker dan ooit voor het voortbestaan van bedrijven. Scenarioplanning verschilt van Forecasting, omdat het eerste over onzekere gebeurtenissen gaat. Maar toch heeft voorspellen wel degelijk zin. Je hebt nu eenmaal ‘early warning indicators’ nodig om te waarschuwen welke kant het op dreigt en welk scenario zich lijkt te voltrekken. Bepaalde gebeurtenissen hebben namelijk zekere gevolgen.

Wedstrijd voorspellen
Ik ben zeer benieuwd in hoeverre lezers van Supply Chain Magazine bezig zijn met het komende jaar. Graag hoor ik van hen op LinkedIn voor 1 februari een voorspelling van de volgende punten (aan het eind 2012):
1. De prijs van een olievat;
2. De koers van de euro ten opzichte van de dollar;
3. Het aantal eurolanden;
4. In welk land de natuurramp plaatsvond met de grootste gevolgen voor de supply chain;
5. Het aantal Nederlanders met ‘supply chain’ in hun functienaam in LinkedIn;
6. Het aantal Jumbo supermarkten in Nederland;
7. De beurskoers van Unilever;
8. Het aantal verkochte auto’s in Nederland;
9. Het aantal overgeslagen containers in de Rotterdamse haven;
10. Het aantal gescoorde en het aantal geïncasseerde doelpunten door Oranje tijdens de EK.

Nog belangrijker is wat de uitkomst van deze voorspellingen voor uw bedrijf betekent.

Veel succes (en sterkte) met voorspellen en de mogelijke consequenties/scenario’s.

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl