SCM September – Social Supply Networks

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 5, 2012

De traditionele rechtlijnige supply chains zijn inmiddels geëvolueerd tot complexe samenwerkingsnetwerken. De enkelvoudige leverancier-klantrelatie bestaat haast niet meer. Bedrijven zijn regelmatig gelijktijdig leverancier, afnemer, partner en/of concurrent. De toepassing van Direct to Consumer (D2C) vervaagt de aloude scheiding tussen B2B en B2C.

Met de opkomst van LinkedIn en Facebook ontstaan netwerken op bedrijfs- en persoonsniveau: social supply networks. In de september-editie van Supply Chain Magazine is alles over social supply networks te lezen: achtergrondartikelen, feiten en cijfers.

22 | Profile Erik Botter

Erik Botter, directeur supply chain & IT Pearle Benelux, is dé Supply Chain Professional 2012. Zelf noemt hij het revolutionair dat sinds zijn aantreden, vier jaar geleden, de supply chain van Pearle Benelux met verkoop, marketing en leveranciers niet alleen samenwerkt op het gebied van promotionele acties, maar ook om het assortiment aan te sturen.

30 | Social supply networks

De enkelvoudige leverancier-klantrelatie bestaat haast niet meer en bedrijven zijn regelmatig gelijktijdig leverancier, afnemer, partner en/of concurrent. Bedrijven realiseren zich meer en meer dat ze niet in hun eentje kunnen innoveren, maar moeten samenwerken. Hierdoor ontstaan netwerken op persoonsen bedrijfsniveau: social supply networks.

38 | Social media

Het gebruik van social media bij multinationals met leveranciers in de supply chain is nog niet wijdverbreid, volgens onderzoek van IDC. Vier op de tien geeft aan ‘enige vorm van social media’ te gebruiken. Het zijn vooral Facebook en LinkedIn die daarbij worden ingezet, op enige afstand gevolgd door ‘afgesloten online groepen en forums’.

44 | Reportage KLM Catering Services

Het bevoorraden van vliegtuigen vergt een bijzondere supply chain. Met bijzondere producten en routeen passagiersgestuurde belading kan een luchtvaartmaatschappij zich onderscheiden. Tegelijkertijd moet alles foutloos aan boord worden gebracht. KLM en KLM Catering Services ondersteunen in een intensieve samenwerking de service aan boord.

Verder in dit nummer:

10 | NIEUWS

• Verslag finale Supply Chain Professional 2012
• PwC en MIT starten onderzoek Risk Management
• Long tail is een must voor e-tailer

19 | SNAPSHOTS

Fotoreportage van de finale van de verkiezing Supply Chain Professional 2012. Na onder meer een kruisverhoor door de peers bleef Erik Botter van Pearle Benelux zijn tegenstrevers Tjebbe Smit (Océ) en Hylke de Cock (Philips) voor. Naast de felbegeerde titel won Botter een taaltraining en een serious game-waardecheque.

28 | OPINION

Ondanks de groei en verdere ontwikkelingen binnen de diverse social media-platforms als Facebook en LinkedIn neemt het zakelijk gebruik weliswaar toe, maar gebruiken bedrijven en ook supply chain managers de faciliteiten binnen bijvoorbeeld LinkedIn onvoldoende. Dat constateert Edwin Tuyn, managing director bij Inspired-Search.

41 | DEADLINE

De klanten van Pon Logistics, de interne logistiek dienstverlener van alle Pon-autobedrijven in Nederland, waren ontevreden over de niet-marktconforme prijzen. Dat werd veroorzaakt omdat managers stuurden op omzet en niet op kosten. De oplossing: het implementeren van de costplus-methode.

53 | CAREER MOVES: JEROEN MAAS

Jeroen Maas was purchasing & logistics manager Benelux bij cateraar Sodexo, verantwoordelijk voor inkoop. Hij verruilde die baan in de horeca voor procurement director bij Euromaster Bandenservice. ‘Het product is heel anders, maar de processen vertonen veel overeenkomsten, dus ik kan bouwen op mijn ervaring uit het verleden.’

OVERIG

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND
• 15 COLUMN JAAP-WILLEM BIJSTERBOSCH • 29 COLUMN FRANK
ROZEMEIJER • 38 FACTS & FIGURES • 42 MINDMAP SUPPLY CHAIN
ORGANISATIE 2.0 • 44 REPORTAGE KLM CATERING SERVICES • 49 MEDIA •
50 TOOLS AND TECHNOLOGY • 54 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX