SCM september 2013 – Omnichannel

INHOUDSOPGAVE
SUPPLY CHAIN MAGAZINE 5, 2013

22 | Profile Allison Thomas

Allison Thomas is directeur supply chain bij Pepsico Benelux én kersvers Supply Chain Professional 2013. Dat laatste ‘omdat haar visie duidelijk verder gaat dan de logistiek’, aldus de jury. ‘Ik had ook wat te vertellen’, erkent ze. ‘We zijn intern erg bezig geweest en wil dat nu vooral doortrekken naar buiten.’ De rode draad daarbij heet Performance with Purpose.

32 | Slimmer voorraden inzetten

Vrijwel elke retailer is momenteel bezig met het ontwikkelen van of nadenken over een omnichannelstrategie waarin alle verkoop- en communicatiekanalen zijn geïntegreerd. Steeds meer retailers signaleren ook de kansen die het online kanaal biedt, zoals het vergroten van het assortiment zonder alles in de winkel op het schap te hoeven leggen.

41 | E-commerce vervaagt grenzen

De opkomst van e-commerce verkort de weg naar de eindgebruiker of consument. De grenzen tussen wie welke functie vervult in de keten – producent, retailer, logistiek dienstverlener – vervagen. Wat zijn de kansen en wat is het risico om als schakel in de keten te worden geëlimineerd? Supply Chain Magazine vroeg het de ruim 7.500 leden van de gelijknamige LinkedIn-groep.

50 | Investeer in risicomanagement

Verstoringen in de supply chain komen als gevolg van de globalisering steeds vaker voor en brengen langdurigere consequenties met zich mee. Naast verloren goederen, schade en herstel liggen er ook ethische problemen op de loer door gebrek aan supply chain visibility en transparantie. Daarom: investeer nu in risicomanagement of betaal later.

Verder in dit nummer:

10 | Nieuws

• Allison Thomas Supply Chain Professional 2013
• Nike wint Nederlandse Fresh Connection
• L’Oréal werkt met leveranciers in één cloud

18 | Snapshots

Fotoreportages van de verkiezing van de Supply Chain Professional 2013, met Allison Thomas van PepsiCo als stralendmiddelpunt, en van de Nederlandse finale van The Fresh Connection, prooi voor het team van Nike. Het laatste team kan zich nu gaan opmaken voor de internationale finale in Istanbul op 25 september.

28 | Opinion

Omnichannel rekt de tactische grenzen S&OP op. Onder die kop gaat Ed Weenk, eigenaar van QuSL, dieper in op crossfunctionele samenwerking en het belang ervan voor de optimalisatie van supply chains. Hoe ziet dit er eigenlijk uit in de context van de toenemende complexiteit van distributiekanalen? Weenk stelt zich die vraag en beantwoordt hem zelf.

41 | Facts & Figures

Het aantal online kopers in Nederland nam in 2012 toe tot 10,6 miljoen, 400.000 meer dan het jaar ervoor. Samen waren deze kopers goed voor 88 miljoen online bestellingen, ofwel per persoon gemiddeld 8,3 bestellingen, 0,6 meer dan in 2011. De online besteding per persoon steeg van 885 naar 922 euro. Dat blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org en Blaauw Research.

57 | Career Moves: Jeroen Ahlers

Jeroen Ahlers stapt over van tapijtfabrikant Interface, waar hij planning manager was, naar Van der Poel Desserts. Daar wordt hij supply chain manager. ‘Dit lijkt een bijzondere overstap, maar voor mij heel logisch. Ik heb geen specifieke ervaring met food, maar genoeg met supply chain management. Op basis van mijn allround ervaring en persoonlijkheid heb ik de baan gekregen.’

Overig

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND • 17 COLUMN BAS VOETEN • 29 COLUMN FRANK ROZEMEIJER • 30 MINDMAP OPERATIONELE TRANSPARANTIE IN SAP • 41 KANSEN EN BEDREIGINGEN E-COMMERCE • 49 SELF-ASSESSMENT OMNICHANNEL FULFILMENT • 54 TOOLS AND TECHNOLOGY • 58 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX

>> Lees deze editie op iPad of Android