SCM Oktober 2012 – Supply Chain Visibility

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 6, 2012

De toenemende complexiteit van supply chain netwerken en van volatiliteit in vraag vereist meer zichtbaarheid in de keten. Visibility van goederen onderweg is noodzakelijk, maar niet voldoende. Bedrijven moeten ook steeds meer inzicht hebbben in distributieplanningen van afnemers (demand forecasting) en in de productieplanningn van leveranciers (supply capacity). Intern hebben bedrijven hiervoor een proces van Sales & Operations Planning opgezet of zelfs uitgebreid tot Integrated Business Planning met langetermijnhorizon. Het wordt steeds belangrijker om de juiste manier de benodigde IT toe te passen.

26 | Profile Mark van Abeelen

Mark van Abeelen, director Strategy & Business Excellence van Ricoh Europe, is druk met het verder uitbouwen en integreren van het distributienetwerk, het synchroniseren van supply chain-processen en het slechten van barrières. ‘Hierdoor komen we bij Ricoh steeds dichter bij de echte klantvraag en kunnen we daarop nog beter en flexibeler inspelen op een veranderende markt.’

34 | Supply chain visibility

Supply chain visibility blijft bij veel bedrijven vooralsnog beperkt tot de transportactiviteiten. Ze kunnen zien hoever hun goederen al onderweg zijn en de eigen activiteiten daarop afstemmen. Steeds meer bedrijven zetten nu verdere stappen. Als ze eenmaal zicht hebben op hun interne supply chain, verleggen ze de aandacht ook naar leveranciers en afnemers.

46 | E-fulfilment

Voor webshops die ervoor kiezen om de logistieke orderverwerking onder te brengen bij een fulfilmentbedrijf, is het belangrijk dat de grootte en professionaliteit van het fulfilmentbedrijf aansluit bij dat van de webshop. Supply Chain Magazine ging op zoek naar antwoorden over de omvang en professionaliteit van fulfilmentbedrijven die actief zijn op de Nederlandse markt.

52 | Supply Chain Trends Diner

Op initiatief van Supply Chain Magazine en Goodman presenteerde in een boerderij in Vlierden een uitgelezen gezelschap experts voor een gehoor van ruim 60 supply chain professionals de laatste supply chain-trends. Duidelijk werd dat een nieuw tijdperk een andere mindset van dezelfde professionals (ver)eist, zo bleek tijdens dit eerste Supply Chain Trends Diner.

Verder in dit nummer:

10 | NIEUWS

• Verslag workshop over assortimentsbeheer van IMCC
• Onderzoek KPMG naar volwassenheid supply chain
• Voorbeschouwing ICT & Logistiek

23 | SNAPSHOTS

Fotoreportage van de Supply Chain Classic Car Rally 2012, met als vertrekpunt Kasteel De Berckt in Baarlo. Een mooie tocht naast socializen en netwerken. Winnaars werden Rob de Roock van UPS Supply Chain Solutions en George Jaburg, interimmanager. De rally leverde ook nog een mooi bedrag op voor het goede doel: 3.075 euro voor Veilig Verkeer Nederland.

32 | OPINION

ERP is een wolf in schaapskleren. Dat betoogt Alex Tjalsma, partner bij Involvation. ERP-systemen hebben ontegenzeggelijk een aantal sterke punten volgens hem, vooral op het vlak van administratieve afhandeling, maar houden geen rekening met de impact van een voorraadbeslissing op warehousing, transport en productie. Laat staan dat ze kaas hebben gegeten van system dynamics.

43 | FACTS & FIGURES

De belangrijkste aanleiding voor bedrijven om te investeren in supply chain visibility is de groei van de wereldwijde operaties en complexiteit ervan. Gevolgd door de noodzaak om de snelheid van de supply chain en de accuratesse te verbeteren. Dat blijkt uit cijfers van de Aberdeen Group.

61 | CAREER MOVES: DICK VAN TEEFFELEN

Dick van Teeffelen was zelfstandig adviseur bij Mondea, maar keert terug in loondienst bij Kuiken, waar hij manager Parts & Logistics wordt. ‘Bij veel bedrijven heb ik een kijkje in de keuken kunnen nemen. Maar het gaf me ook een onbevredigend gevoel. Want meestal als het net echt leuk begon te worden, dan zat mijn taak erop.’

OVERIG

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND
15 COLUMN BAS VOETEN • 20 IT SUBWAY MAP 4.0 • 33 COLUMN FRANK
ROZEMEIJER • 45 SELF-ASSESSMENT FORECASTING • 50 MINDMAP
CROSS-CHANNEL FULFILMENT • 57 MEDIA • 58 TOOLS AND TECHNOLOGY
• 62 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX