SCM November 2012 – Europa

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 7, 2012

Europa bevindt zich momenteel politiek en economisch in een moeilijke fase. De Europese Unie blijft desondanks de grootste economie van de wereld. De interne complexiteit van Europa zorgt wel voor kansen (belastingverschillen) en uitdagingen (wet- en regelgeving) op supply chain-gebied. Daarnaast ontstaat er een nieuwe groeimarkt in Rusland. Door deze ontwikkelingen moeten de supply chain-netwerken in Europa veranderen en wel economisch en ecologisch duurzaam.

20 | Profile Nina Kamping

Nina Kamping, supply chain director EMEA American Air Filter (AAF), is van huis uit neurolinguïst. ‘Een gezond menselijk lichaam bezit de mooiste supply chain die er is: Lean en uitgebalanceerd!’ Die lijn trekt ze door bij AAF: snel en Lean zet zij er sinds 2008 een supply chain-organisatie op. ‘Die bestond hier simpelweg niet. Als je over uitdagingen praat…’

28 | Europese supply chain

Na de val van de muur togen talrijke logistiek dienstverleners naar Polen, Tsjechië en Roemenië en later naar Oekraïne en Rusland. Nu de middenklasse groeit en de koopkracht toeneemt, denken ook steeds meer fabrikanten van consumentenproducten aan eigen dc’s of satelliet-dc’s in Oost-Europa. De grootste uitdagingen liggen in de binnenlanden.

35 | Logistiek vastgoed

Terwijl de kantorenmarkt behoorlijk op slot zit, gaat het redelijk voorspoedig in de markt van logistiek vastgoed. Naast de nodige verschuivingen van huurders in bestaande panden zijn er dit jaar en vorig jaar redelijk veel nieuwe distributiecentra gebouwd, waaronder een paar zeer grote van groothandel Edco en warenhuis V&D.

44 | Forecasting en Demand Planning

Moet je goed kunnen forecasten om de marktvraag te sensen, te shapen en te shiften? Volgens Heineken wel. Deze wereldwijde (be)speler van de markt is één van de tien deelnemers aan een rondetafeldiscussie, georganiseerd door Supply Chain Magazine en SAS, die zijn kennis en ervaring deelt met betrekking tot forecasting en demand planning. Hoe denken de anderen erover?

Verder in dit nummer

NIEUWS

• ERP bottleneck voor nieuwe initiatieven
• DSV wint Europese 3PL Award
• Tata Steel verkort doorlooptijden met Cordys

19 | SNAPSHOTS

Fotoreportage van ‘ERP in 1 Day’ in Hart van Holland in Nijkerk, 11 oktober. Christian Titze van Gartner vertelde onder meer over ‘application pace layering’, maar ook een Ferrari-skelter en een heuse aflevering van ‘De ERP-wereld draait door’ onder aanvoering van ‘Matthijs’ Lofvers alias ‘Martijn’ van Nieuwkerk passeerden de revue.

26 | OPINION

Toenemende wereldhandel, globalisering, outsourcing, en nieuwe sourcing- en productiemogelijkheden in opkomende landen hebben bij multinationale bedrijven geleid tot globale en complexe waardeketens, met veelal lange lead-times. Veel multinationals worstelen met de vraag hoe de waardeketen in te richten. Dat vereist volgens PwC gedisciplineerd ondernemerschap.

42 | FACTS & FIGURES

Voor wie wil ondernemen in Montenegro: de bedrijfsbelasting in het land is er het laagst in heel Europa (9 procent). Toch 25 procent minder dan in Frankrijk (34,43 procent). Nog een weetje: Frankfurt am Main is qua verwerking van luchtvracht de grootste van Europa, met bijna 2,2 miljoen ton. En natuurlijk is Rotterdam de grootste zeehaven voor goederen in Europa.

53 | CAREER MOVES: ALEXANDER BOSMANN

Alexander Bosmann werkte bij de Metro Group als strategic buyer, maar voelde zich er niet langer op zijn plaats. Inspired Search zette hem op het spoor van Dorel, dat nog geen strategic buying had. Bosmann zag er een mooie uitdaging in en is er nu strategic buyer car seats. ‘Ik krijg bij Dorel voor het eerst te maken met make or buy-beslissingen.’

OVERIG

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND • 15 COLUMN BAS VOETEN • 17 SELF-ASSESSMENT LEIDERSCHAP • 27 COLUMN FRANK ROZEMEIJER • 35 OVERZICHT LOGISTIEK VASTGOED •36 MINDMAP EUROPESE OPERATIONS FOOTPRINT • 40 SCM MAP EUROPA 50 TOOLS AND TECHNOLOGY • 54 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX

>> Lees deze editie op iPad of Android