SCM Juni 2013 – Control Tower

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 4, 2013

22 | PROFILE BERT KRUISDIJK

NS Stations Retailbedrijf tracht klanten met snelle retail de deur uit te werken. Niet eenvoudig, gezien spitsuren, logistieke knellocaties, en een groeiend aantal reizigers en verkooppunten. Bert Kruisdijk, directeur supply chain: ‘Ik zit mijn hele leven al in de retail, dit is een ander spel. Qua supply chain hebben we een inhaalslag te maken.’

32 | CONTROL TOWERS SCHIETEN GROND UIT

Overal in het logistieke werkveld verrijzen control towers: platformen waarop informatie over verschillende goederenstromen samenkomt en wordt geanalyseerd. Over de wijze waarop control towers moeten worden ingericht en gerund, bestaat echter nog geen eenduidigheid. Gebrek aan vertrouwen, het ontbreken van slimme IT-tools en een eerlijke verdeelsleutel zijn de grootste obstakels.

46 | GPS VOOR LOGISTIEKE UITBESTEDING

Een nieuw, academisch te toetsen model geeft verladende producenten inzicht in hoeverre het van strategische waarde is om logistiek al dan niet uit te besteden. DSV Solutions, Districon, Nyenrode Business Universiteit en Supply Chain Magazine hebben hiervoor een assessment ontwikkeld, dat als praktische tool is te gebruiken om de huidige en de ideale situatie te bepalen.

49 | DUEL OM INNOVATIE

Omdat logistiek dienstverleners niet weten hoe ze toegevoegde waarde voor verladers kunnen leveren, concurreren ze maar op prijs. Daardoor hebben ze geen financiële ruimte meer om te innoveren. Deze stelling legde Supply Chain Magazine neer in de gelijknamige LinkedIn-groep. Het omgekeerde lijkt waar te zijn.

Verder in dit nummer:

10 | NIEUWS

• Drie finalisten Supply Chain Professional 2013
• Euramax vergroot operational excellence
• Pentair Valves & Controls live met S&OP

21 | SNAPSHOTS

Fotoreportage van de voorverkiezing van de Supply Chain Professional 2013 bij BLMC in Hoevelaken. De vijf kandidaten – Herma Bouwer, Hugo van Daal, Allison Thomas, Diederik Schneemann en Willem Vesters – introduceerden zichzelf in een korte pitch, waarna de jury hen het vuur aan de schenen legde. Drie kandidaten bleken uiteindelijk het meest hittebestendig.

28 | OPINION

Bepalen Mercedes Benz European Transport Services, Google Supply Chain Services en Deutsche Bank Logistics straks het wereldwijde speelveld voor logistiek dienstverleners? Walther Ploos van Amstel (o.a. VU Amsterdam) vraagt zich hardop af of de kleinere en middelgrote ondernemers nog wel mee mogen doen. ‘Big lijkt inderdaad beautiful.’

43 | FACTS & FIGURES

Iets meer dan de helft van de Nederlandse logistiek dienstver-leners (56%) participeert in een samenwerkingsverband, terwijl 29 procent geen samenwerking wil aangaan. De belangrijkste redenen om niet samen te werken, zijn ‘afhankelijkheid van andere partijen’ en ‘onzekerheid over de juiste verdeling van kosten en voordelen’. Dat blijkt uit onderzoek van PwC.

57 | CAREER MOVES: JACK VAN DER VEEN

Jack van der Veen is gekozen tot voorzitter van de vereniging Logistiek management (vLm). Hij heeft een lijstje gemaakt met 13 wensen voor 2013. Een ervan: ‘Ik zou bijvoorbeeld het bouw-werk van opleidingen willen verbeteren. Er is vanuit de bedrijven onvoldoende bereidheid om in een opleiding te investeren en de logistieke toekomst te verbeteren.’

OVERIG

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND
11 COLUMN BAS VOETEN • 29 COLUMN FRANK ROZEMEIJER •
30 MINDMAP REAL-TIME SHIPMENT CONTROL • 41 TRANSPORT
CONTROL TOWERS 1.0 • 53 MEDIA • 54 TOOLS AND TECHNOLOGY •
58 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX

>> Lees deze editie op iPad of Android