SCM December – Trends en toekomst

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 8, 2012

Door de globalisering zijn supply chains veel complexer geworden. Met een wereldwijd concurrentveld moeten bedrijven meer aan scenarioplanning doen. Hoe ziet de toekomst er in 2020 en in 2050 uit? Wat moeten bedrijven nu doen om zich op de toekomst voor te bereiden? De vraag is hoe trends als e-commerce, urbanisatie, talenten grondstoffenschaarste, duurzaamheid en toenemende regulering elkaar beïnvloeden en hoe hierop is te anticiperen.

24 | Profile Hans van der Ster

Hans van der Ster, COO van Deli XL, noemt Operatie Mercurius een once in a lifetime project. ‘Niet enkel een IT-feestje, maar een totaal business process redesign.’ De operatie ‘God van de handel’ stoomt de de foodservicegroothandel klaar voor een toekomstgerichte vorm van e-commerce. ‘Tuurlijk lopen we een risico, maar doen we het niet, dan raken we onze voorsprong kwijt.’

32 | Supply Chain Future

Anticiperen op de onbekende toekomst, hoe doe je dat? Scenarioplanning is een middel om het onbekende in kaart te brengen. Het sluiten van de ketens en het creëren van flexibele en transparante supply chains met de juiste snelheid zijn strategieën om daarop in te spelen. ‘Wat je de das omdoet, zijn de ontwikkelingen die uit het niets komen en je hard treffen.’

43 | Derde industriële revolutie

De doorbraak van geavanceerde fabricagetechnologie als 3D printing, RFID, cloud en agent technology zal voorlopig geen derde industriële revolutie veroorzaken. Het is eerder een (logische) evolutie of mogelijk een Derde Golf zoals de futuroloog Alvin Toffler predikt, stellen supply chain professionals in een virtuele rondetafel.

46 | Stoffige logistiek in fashionsector

Boven het sexy imago van de fashionsector hangt een stoffige supply chain. En dat is funest in een sector met een van de snelste doorlooptijden; wat vandaag in is, kan morgen al weer uit zijn. Het is dus zaak de juiste producten snel op de juiste plaats te krijgen. Recent onderzoek wijst uit dat veel modebedrijven in hun supply chain veel kansen laten liggen.

Verder in dit nummer:

10 | NIEUWS

• Supply Chain Excellence Leadership Platform van start
• ‘Zoek de zending’ hitspel op Twitter
• Imponeerstrategie Defensie bij terugtrekking uit Afghanistan

21 | SNAPSHOTS

Fotoreportages van een bedrijfsbezoek aan Intergamma voor de leden van de SCM Professionals Club en introducés, en een bezoek aan de beurs Logistica/ICT & Logistiek. Stond bij het eerste evenement professionele samenwerking in de schijnwerpers, bij het laatste evenement verdwalen de dames van TomTom in een overwegende mannenwereld.

30 | OPINION

Onder de kop ‘Innoveren: not in my backyard!’, hekelt Walther Ploos van Amstel het gebrek aan innovatie in de supply chainsector. ‘Er is veel, heel veel innovatie nodig. Innovaties komen niet vanzelf. Het not invented here-syndroom gijzelt veel managementteams.Ze staan niet open voor de noodzakelijke innovaties die juist uit andere sectoren komen’, stelt hij onomwonden.

44 | FACTS & FIGURES

De markt-/vraagvolatiliteit is voor 52 procent van de bedrijven in 2012 de grootste zakelijke drijfveer voor de supply chain, blijkt uit onderzoek van Capgemini. Vorig jaar lag dat percentage op 40. Daar tegenover staat de afnemende invloed van de recessie. Was deze in 2011 nog voor 39 procent van de bedrijven een drijfveer voor de supply chain, in 2012 is dat teruggelopen tot 8 procent.

57 | CAREER MOVES: RUUD WILLEMSEN

Ruud Willemsen zag niet veel kansen meer om te groeien bij Xidoor, specialist in deursystemen. Via zijn netwerk en een intakegesprek bij recruiter Van de Groep & Olsthoorn belandde hij als supply chain manager bij Nedcon in Doetinchem. ‘Dit is een functie met een grote mate van vrijheid, die aansluit bij mijn brede ervaring en interesse.’

OVERIG

5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND • 16 COLUMN BAS VOETEN • 18 METROKAART CONSULTANCY • 31 COLUMN FRANK ROZEMEIJER • 43 DERDE INDUSTRIËLE REVOLUTIE • 54 TOOLS AND TECHNOLOGY • 58 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX

>> Lees deze editie op iPad of Android