SCM April 2013 – S&OP

INHOUDSOPGAVE SUPPLY CHAIN MAGAZINE 2, 2013

20|Profile Jan Piet van Dijk

‘Wat willen wij voor onze klanten betekenen? In het antwoord ligt onze doelstelling… Het wow-effectgenereren!’ Dat stelt Jan Piet van Dijk, directeur Operations Overtoom Benelux. ‘Als supply chain moeten we ons heel duidelijk afvragen wat wij kunnen bijdragen aan die klanttevredenheid en hoe we dat invullen. Het vergt een mentaliteitsomslag.’

26 | Een excel(lent) S&OP-proces

Iedereen is bezig met Sales & Operations Planning (S&OP), hét populairste buzz-woord in de supply chain. Daarbinnen is er veel discussie over het gebruik van Microsofts spreadsheetprogramma Excel. Welke andere oplossingen zijn beschikbaar? Supply Chain Magazine vroeg het de lezers op LinkedIn en softwareleveranciers naar hun oplossingen.

34 | Grensoverschrijdende S&OP

Een implementatie van Sales & Operations Planning (S&OP) blijft zelden beperkt tot één land. Dat betekent dat culturele en geografische verschillen van invloed kunnen zijn op het S&OP-proces. Voor een succesvol S&OP-project is commitment van het managementteam vereist. Heineken, Office Depot, Bosal, Pepsico en DSM delen hun ervaringen op dit gebied.

50 | Supply Chain Professional 2013

Vijf kandidaten zijn in de race voor de vacature van Supply Chain Professional 2013. De vijf worden – net als in de jaren hiervoor – in de voorverkiezing onderworpen aan grondige assessments van BLMC. Daarna bepaalt de jury wie worden genomineerd voor de grote finale in Rotterdam op 12 juni. Voormalige kandidaten en oud-winnaars blikken terug op hun strijd.

VERDER IN DIT NUMMER:

10 | Nieuws

•Europees onderzoek naar functie supply chain manager
•ABN Amro: ‘Voorraad is toekomstige debiteur’
•Bedrijven moeten werken aan ownership

19 |Snapshots

Fotoreportage van Workshop Sales & Operations Planning bij Bavaria in Lieshout. De deelnemers vulden vooraf een S&OP maturity scan van Involvation in om te bepalen hoe goed dit proces binnen hun bedrijf functioneert en om een overzicht van sterkten en zwakten te krijgen. Waarna een plenaire discussie volgde. Maar waar het eigenlijk om draaide, was of de forecast van Bavaria wel in orde was.

44 | Opinion

Onder de prikkelende kop ‘S&OP? Ik kan mijn tijd wel beter besteden!’ legt Hans van der Drift, partner bij Involvation, uit dat S&OP een krachtig en veel gehypet concept is met enorm veel potentieel. Potentieel dat in zijn ogen echter maar al te vaak niet of niet volledig wordt benut. ‘Spijtig en onnodig’, concludeert hij dan ook.

46 | Facts & Figures

Het wereldwijd grootste obstakel om Sales & Operations Planning te implementeren, is ‘ondersteuning vanuit directie’. Dat blijkt uit de S&OP Pulse Check. Op twee in deze lijst staat ‘de functionele silo’s in het bedrijf’. MS Excel blijkt veruit de meest gebruikte software in de S&OP-cyclus, gevolgd door een ERP-systeem.

57 | Career Moves: Schelte Halma

Schelte Halma is als manager supply chain overgestapt van McGregor Fashion Group naar Praxis. Praxis zet meer en meer in op direct sourcing vanuit het Verre Oosten, met langere leadtimes en een complexere planning tot gevolg. ‘Ik houd niet van jobhoppen, maar zag veel verbeterpotentieel en had zin in een grote klus.’

OVERIG 5 INDEX VAN PERSONEN & ORGANISATIES • 10 NEWS & BACKGROUND • 11 COLUMN BAS VOETEN • 32 MINDMAP S&OP • 45 COLUMN FRANK ROZEMEIJER • 49 DEADLINE • 53 MEDIA • 54 TOOLS & TECHNOLOGY • 58 NEXT & ADVERTEERDERSINDEX

>> Lees deze editie op iPad of Android