Schoenenconcern Macintosh streeft naar samenwerking

De Macintosh Retail Group, het concern achter schoenenketens als Scapino, Dolcis en Manfield, onderzoekt of er samenwerking mogelijk is met andere schoenenverkopers, meldt het FD van 21 januari 2015. Een dergelijk samenwerkingsverband moet de kosten van inkoop en transport drukken.

Door samen te werken met andere ketens wil Macintosh de modetak structureel versterken. Het bedrijf kampt met dalende schoenenmarkten in zowel Nederland als België. Daarnaast verschuift een deel van de handel naar online, waar zich nieuwe aanbieders als het Duitse Zalando nadrukkelijk manifesteren. De bedrijfswinst van Macintosh kwam in het vierde kwartaal zes miljoen euro lager uit dan in dezelfde periode in 2013.

In een toelichting op de samenwerkingsplannen, zoals die vorige week bekend werden gemaakt, zegt CEO Kurt Staelens van Macintosh niet te veel vooruit te willen lopen op het onderzoek naar de allianties. Wel wees hij erop dat de eigen Scapino-keten al samenwerkt met Aktiesport. Ook noemde hij de mogelijkheid om bij de ontwikkeling van nieuwe modellen ‘over de formats’ heen te kijken. Het ontwikkelen van bijvoorbeeld een nieuwe leest kost tijd en geld. ‘Samenwerking biedt voordelen’, aldus Staelens.