Schepen Hanjin dobberen nog altijd op zee

De in staat van surseance verkerende rederij Hanjin Shipping werkt aan een plan voor herstructurering van de vloot. Die zou daarbij met meer dan de helft worden ingekrompen. Dat meldt The Wall Street Journal op 16 september 2016. Ondertussen dobberen er nog altijd circa tachtig schepen van de Zuid-Koreaanse rederij op zee rond met 540.000 containers aan boord.

Grootste bron van zorg is momenteel de lading aan boord van de schepen die onderweg waren toen de surseance werd uitgesproken. De lading heeft een geschatte waarde van 14 miljard dollar. De schepen worden al weken uit de havens geweerd, omdat de betreffende terminals bang zijn voor wanbetaling. Op de schepen bevinden zich in totaal ook 2300 containers die bestemd zijn voor Rotterdam.

Hanjin Shipping vroeg eind augustus surseance aan, genoodzaakt door een schuldenlast van 5,4 miljard dollar. Om een oplossing te forceren, wil het concern rigoureus snijden in de eigen vloot en de meerderheid van de schepen die het chartert teruggeven aan de eigenaren. Ook met uitvoering van die maatregelen kan volgens ingewijden een faillissement echter nog steeds niet afgewend worden.

Overcapaciteit containervaartsector

Bijkomend probleem is dat de containervaartsector met overcapaciteit kampt. Daardoor zal het moeilijk worden een fatsoenlijke prijs voor de schepen te krijgen. Ook voor de bedrijven die schepen verhuren, wordt het spannend. Het is nog maar de vraag of zij deze straks voor dezelfde prijs kunnen wegzetten als de prijs die Hanjin betaalde. Enkele charterbedrijven weigerden ook mee te werken aan een eerder reddingsplan van de rederij.

Hanjin Shipping heeft 37 eigen en 61 gecharterde schepen in de vaart. Volgens bronnen van The Wall Street Journal zou Hanjin vijftien eigen schepen willen houden en bijna alle gecharterde schepen willen terugbezorgen bij de eigenaars. Ook de Rotterdamse containerterminal ECT kijkt met argusogen naar de ontwikkelingen rond Hanjin. De rederij is vaste klant van ECT en goed voor circa 6 procent van de overslag bij de terminal.