PSA en LeasePlan gebruiken scenarioplanning voor duurzaamheid

elektrificatie

In onze mentaliteit zit dat wanneer iets af is, het klaar is. Maar Ben van den Burg, dagvoorzitter van het NEVI Nyenrode Congres op 11 september, benadrukt het belang van een verbetermentaliteit onder bedrijven. Aan de hand van huidige ontwikkelingen binnen de mobiliteitssector vertelden Rijkswaterstaat, PSA en LeasePlan hoe ook zij moeten (blijven) verbeteren.

Door Marysa Vos

De infrastructuur van Nederland en de huidige mobiliteit is volop in beweging. Ontwikkelingen als het toenemend aantal zzp’ers, het klimaatakkoord van Parijs en nieuwe technologische innovaties zoals de elektrificatie van voertuigen zorgen voor een verandering in de vraag van de markt. ‘Het forecasten, op korte en lange termijn, én ervoor zorgen dat het bedrijf voorbereid is op deze verschillende wat-als-scenario’s zijn de grootste uitdagingen voor PSA’, vertelt Francesca Gamboni, Senior VP Supply Chain Groupe PSA. PSA, bekend van de merken Peugeot en Citroën, is aan de ene kant een autofabrikant met cutting-edge efficiëntie, aan de andere kant een mobiliteitsaanbieder met als doel een levenslange klantrelatie met de diverse dealers, bedrijven als LeasePlan en ook indirect de consument.

Nieuwe keten voor elektrificatie

Een van de onderwerpen waar PSA zich op dit moment in vastbijt, is het reduceren van de CO2-uitstoot: in 2030 zal de fabrikant 37,5 procent minder moeten uitstoten. Om dit te kunnen verwezenlijken, heeft PSA diverse stappen gezet en gepland voor de komende jaren. Zo zal in 2023 zo’n 80 procent van alle geproduceerde auto’s een plug-in hybrid of een volledig elektrisch voertuig zijn (foto: Peugeot all-electric car).

De elektrificatie van auto’s betekent ook dat de supply chain van PSA de komende jaren drastisch zal gaan veranderen. ‘Voor de elektrificatie van de auto’s hebben we 300 nieuwe onderdelen nodig van partijen waar PSA op dit moment nog niet bekend mee is’, legt Gamboni uit. De kwetsbaarheid van deze nieuwe componenten maakt de keten nog meer complex. ‘Een batterij voor een elektrische auto heeft bijvoorbeeld specifieke temperatuurvereisten tijdens het transport’, vertelt Gamboni. Om de CO2-uitstoot via transport zowel upstream als downstream te reduceren, zet PSA in op transport engineering, een efficiënt Transport Management System (TMS), en tracken ze containers om verspilling tegen te gaan.

Plannen met scenario’s

Ook LeasePlan, een leasemaatschappij met 1,7 miljoen auto’s in meer dan dertig landen, zet hulpmiddelen als scenarioplanning in om na te denken over de toekomst. Op het moment dat er wat verandert in de markt, is het belangrijk dat inkoop daarvan op de hoogte is. In een leasebedrijf is 80 procent van de omzet namelijk ingekocht. ‘Binnen LeasePlan beheren we de volledige levenscyclus van onze auto’s. Vanaf de aankoop, het onderhoud en het schadeherstel, tot de verkoop van teruggekomen leaseauto’s’, vertelt Maartje Tongeren, Director Service Delivery bij LeasePlan.

Als er dus ontwikkelingen zijn in de behoefte van de klant, dan moet Inkoop deze binnen LeasePlan omarmen. Een ontwikkeling waar LeasePlan rekening mee houdt, is bijvoorbeeld het gebruik van lichtere materialen als carbon of geperst hennep bij de productie van auto’s. Dit vraagt om nieuwe, actuele kennis van een schadehersteller. ‘Als je schadehersteller bent en je krijgt een auto van een ander materiaal, dan moet je wél weten hoe je dat kunt herstellen’, legt Tongeren uit.

Elektrische mobiliteit

De elektrificatie van voertuigen en de behoefte aan elektrische auto’s zijn ook actuele onderwerpen die LeasePlan in acht neemt. Een kritische noot die Tongeren geeft is dat wanneer je elektrisch rijden naar de markt brengt, je ook moet nadenken over laadpalen bij mensen thuis en de doorlooptijd daarvan. ‘De behoefte aan elektrische voertuigen en laadpalen groeit op dit moment exponentieel. Dat geeft veel uitdagingen voor vraag en aanbod. In Europa zijn er bijvoorbeeld al zo’n 2,6 miljoen laadpalen te weinig en de wachttijd voor een elektrische auto kan oplopen tot een jaar’, vertelt Tongeren.

De infrastructuur in Nederland is er volgens LeasePlan klaar voor om over te stappen op elektrisch rijden. Nu moeten we nog zorgen dat de laadpalen en auto’s er komen. Op dit moment is de beschikbaarheid van auto’s erg afhankelijk van de productiecapaciteit van fabrieken als PSA en de beslissingen die worden genomen ten opzichte van de afzetmarkt. Maar Tongeren ziet ook kansen door nieuwe spelers die kunnen bijdragen aan het elektrificeren van het mobiliteitslandschap in Nederland: ‘De Chinezen zullen komen. Er zullen de komende jaren elektrische automerken worden toegevoegd aan de markt waar we misschien nog nooit van hebben gehoord!’