Scania start met tracking & tracing van inkomende goederen

Scania

Scania Group start met het tracken & tracen van inkomende goederen. De truckfabrikant test daarvoor een oplossing van InnoTractor uit Tilburg. Deze start-up op het gebied van het Internet of Things (IoT) helpt Scania met hun technologie inzicht te krijgen in de inbound-logistiek van 1500 leveranciers naar hun fabrieken. Vrachtwagen, oplegger én goederen worden daarbij getraceerd.

Vorig jaar kwamen teams van InnoTractor en Scania samen op de Foundry Value Proposition Days om de mogelijkheden rond de ‘Digital Thread of Connected Goods’ te bespreken. Doel: het upgraden van Scania Logistics’ identificatie en tracking van hun wereldwijde supply chains. Inmiddels zijn de twee bedrijven begonnen met een testcase om een potentiële oplossing te onderzoeken.

De eerste praktijktest dit najaar traceert goederen tussen vestigingen in Zweden en Nederland. Uniek is daarbij dat de oplossing alle drie de transporteenheden kan volgen: de vrachtwagen, de oplegger én de goederen. Bovendien kan de trackingoplossing worden afgestemd op de behoeften van elke klant; in de testcase zal Scania Logistics de trackinggegevens rechtstreeks van hun vrachtwagens ontvangen.

Oplossing voor Scania

InnoTractor’s oplossing voor Scania omvat gespecialiseerde hardware en cloudsystemen om een semi-real-time beeld te creëren van waar bepaalde goederen zich bevinden. De hardware bestaat uit batterijloze bluetooth tags die aan de goederen worden bevestigd, van stroom worden voorzien en contactloos worden gescand voor de magazijnlokalisatie en een mobiele tracker voor het transport tussen magazijnen.

De data worden verzameld, verwerkt en vervolgens gepresenteerd in het Gravity IoT-platform. Dit heeft een dashboard dat laat zien welke goederen klaar zijn voor verzending, welke onderweg zijn en welke zijn aangekomen. Tussen deze stappen door vinden overdrachten plaats die worden gelogd in DiLLaS, een op blockchain gebaseerde grootboekdienst.

Gebrek aan grip

‘Inbound logistics is een belangrijk onderdeel van Scania’s supply chain’, zegt Patrik Johansson, Supply Chain Developer bij Scania Logistics. Met het testen van nieuwe technologie wil het bedrijf volgens hem de ‘operationele uitmuntendheid’ behouden die klanten verwachten. Frank Hermans, oprichter van InnoTractor, meldt trots te zijn op de samenwerking met Scania. ‘We zien dit als een kans om een oplossing te tonen voor een probleem waar veel bedrijven mee kampen: een gebrek aan grip op wat er werkelijk gebeurt in de logistieke keten.’