Sanoma wint met oplossing logistiek probleem krantenjongen

Hoeveel kranten moet een uitgever naar een verkooppunt sturen bij een onzekere vraag? Dit bekende supply chain probleem staat bekend als het zogenaamde Newsvendor Problem of Newsboy Problem. De oplossing hiervoor is een mathematisch model waarmee op basis van statistiek het optimale voorraadniveau voor de bederfelijk product met een vaste prijs cal model kan worden bepaald.

Vraag voorspellen

In België gaat Sanoma Media, uitgever van de publieksbladen zoals Goedele Magazine, Libelle en Flair, een stap verder in het tackelen van dit lastige forecasting probleem. De uitgeverij heeft het klassieke stochastische bevoorradingssysteem uitgebreid met Sales-based Replenishment, tot nu toe een atypische methode in de uitgeverswereld. In het recente project ‘Hybrid: Reading the Magazines Markets’, heeft Sanoma betere indicatoren gedefinieerd met behulp van SAS Business Analytics en daarmee voorraadrisico sterk weten te beperken. Daarnaast kan Sanoma met SAS Demand-driven Forecasting voorspellen wat de vraag zal zijn voor de verschillende magazines (250 titels) op de meer dan 5000 distributiepunten.

Supply Chain Award 2012

Voor dit innovatieve project is Sanoma Media Belgium onderscheiden met de Supply Chain Award 2012, het meest impactvolle supply chain project in Vlaanderen volgens de Belgische brancheorganisaties VIB en PICS. Dit project resulteerde voor Sanoma in minder papierverbruik, minder CO²-uitstoot, minder drukkosten, meer verkoop, minder waste, optimalisatie van transport en werklast bij orderpicken, meer schapruimte en een lager voorraadrisico.