Samenwerking tussen winkelketens nodig voor groei

online boodschappen

Enkele tientallen winkelketens werken volgens het FD aan een gezamenlijk platform om klanten te informatern en producten te verkopen via mobiele apparaten. Dat meldt Arjen de Koning, directeur en oprichter van computerwinkelketen Paradigit, in de krant van 21 januari 2013. Dit soort samenwerking is volgens Jos Voss van Rabobank de nieuwe weg voor groei.

Het initiatief is bedoeld ketens die worstelen met het combineren van gewone winkels en webshops en op deze manier tegengewicht te kunnen bieden aan partijen zoals Ahold en Wehkamp. Gesproken wordt met ketens van drogisterijen, supermarkten, sportzaken en boekhandels.

Het concept is niet nieuw. Bedrijven zoals Wehkamp en Zalando stellen hun internetwinkel al langer open voor andere retailers. Retailers zullen deze samenwerking echter verder moeten trekken, zo is de mening van Voss. Het delen van consumentendata is de volgende stap. Fabrikanten zoals FrieslandCampina, Hero Benelux, HJ Heinz en SCA Hygiene Products gebruiken dezelfde vrachtwagens.

Dit soort samenwerking komt bovenop de horizontale samenwerking in inkooporganisaties, zoals Superunie, maar dit loopt bij de meeste winkeliers tegen zijn grenzen aan. Volgens Voss zit er in verticale samenwerking nog wel wat rek. Retailers zullen dus een stap verder moeten gaan. Echter, er wordt nog teveel gedacht in belangentegenstellingen.