Samenwerken is meer dan het organiseren van S&OP

Samenwerking was het thema van de voorverkiezing van de Supply Chain Professional 2013. Wie wil samenwerken moet zichzelf goed kennen, stelde Michel van Buren, directeur van BLMC en mede-organisator van de voorverkiezing. Uit de wijze waarop Herma Bouwer, Diederik Schneemann, Willem Vesters, Allison Thomas en Hugo van Daal hun visie op samenwerking en het creëren van een samenwerkingscultuur presenteerden, leerde het publiek ook deze vijf kandidaten beter kennen.

Door Marcel te Lindert

Hoe creëer je een samenwerkingscultuur in en tussen organisaties? Hoe bouw je aan vertrouwen? De vijf kandidaten zijn over deze en nog veel meer vragen driekwart van de dag door BLMC tijdens een uitgebreid assessment aan de tand gevoeld. Het laatste kwart van de dag was gereserveerd voor de peers, de collega-supply chain professionals die middels plenaire presentaties, vragenrondes in groepsverband en een afsluitende discussie een oordeel mochten vormen over de kandidaten. Zij mochten aan het eind van de dag hun stem uitbrengen, die de jury onder leiding van Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management van Nyenrode, zal meewegen bij de keuze van de drie genomineerden voor de finale op 12 juni in Rotterdam.

Sales & operations planning

Het creëren van samenwerking en het bouwen aan vertrouwen stond ook centraal in de fictieve business case over Kinoa, een familiebedrijf met een verziekte sfeer waar het nodige moet gebeuren. De vijf kandidaten kregen op het kantoor van BLMC in Hoevelaken vijf minuten de tijd om hun plan van aanpak voor Kinoa te presenteren.

Opvallend is dat sales & operations planning (S&OP) in bijna alle plannen een belangrijke rol speelt. Willem Vesters bijvoorbeeld wil als eerste een samenwerkingscultuur creëren, gevolgd door het opzetten van een S&OP-proces. ‘S&OP verschaft duidelijkheid. Daarmee kunnen we de plooien tussen de verschillende disciplines gladstrijken’, stelt de supply chain director Europe van Office Depot.

Allison Thomas, supply chain director bij Pepsico Benelux, onderstreept eveneens het belang van een goed S&OP-proces, maar benadrukt ook het belang van samenwerking met klanten. ‘We moeten één plan en één forecast hebben, maar deel die forecast met klanten. Nadat we intern hebben leren samenwerken, moeten we met klanten leren optrekken.’

Hugo van Daal wilde nog niet denken aan een volwaardig S&OP-proces. ‘Het belangrijkste is om eerst een goede supply en demand review op te zetten. Als je dat goed wilt doen, is dat best ingewikkeld. Binnen een jaar moet het kunnen draaien’, stelt de director supply chain management bij Danone Medical.

Als S&OP-directeur van SCA Personal Care kon ook Herma Bouwer niet om S&OP heen. ‘Met een belangrijke rol voor finance. S&OP kan voor transparantie in de hele organisatie zorgen. Ook op de werkvloer mag best bekend zijn op welke klant of welke productgroep de focus ligt.’

Diederik Schneemann nam als enige het woord S&OP niet in de mond, maar sprak over het creëren van multidisciplinaire teams. ‘Eén team per propositie met mensen uit verschillende disciplines die  verantwoordelijk zijn voor het hele proces en allemaal worden afgerekend op dezelfde key performance indicators (KPI’s)’, vertelt de supply chain director bij spellenfabrikant Jumbo.

Reflectie en passie

De voorverkiezing eindigde met de Supply Chain Draait Door, een talkshow met Martijn Lofvers, hoofdredacteur van Supply Chain Magazine, in de rol van Matthijs van Nieuwkerk. Zijn tafelheer Michel van Buren, directeur van BLMC, opende de talkshow met de conclusie dat samenwerking begint bij jezelf. De eigen perceptie over de samenwerkingspartner speelt vaak een belangrijke rol. ‘Bij samenwerking kom je jezelf tegen. Organiseer daarom je eigen reflectie’, adviseert Van Buren.

Schneemann en Vesters maken daarvoor onder meer gebruik van een coach. ‘Daarnaast houden mijn kinderen mij een spiegel voor. Ik herken in hen mijn eigen gedrag’, vertelt Vesters. Bouwer vindt tijd voor reflectie op vakanties, onder meer tijdens het jaarlijkse weekendje met oude studievrienden. ‘Die vragen wat je het afgelopen jaar hebt gedaan, waardoor dat weekend vanzelf een moment van reflectie wordt.’Van Daal geeft toe dat hij te weinig tijd neemt voor reflectie, maar beseft het belang daarvan. ‘Het is van groot belang om authentiek te zijn, dichtbij jezelf te blijven.’

Thomas vindt die momenten op zaterdag, als de ogen zijn gericht op andere dingen zoals knutselen met de kinderen en de zaterdagkrant. ‘Dankzij mijn kinderen heb ik onlangs ook weer een oude passie opgepakt: piano spelen’, aldus de geboren Amerikaanse.

Op de vraag van Lofvers of het naast reflectie ook niet belangrijk is om een andere passie te hebben, antwoord Schneemann dat hij fanatiek sport en graag vaart. ‘Daarnaast is het af en toe heerlijk om urenlang een spreadsheet te bouwen. Waarvoor die spreadsheet is bedoeld, maakt niet uit. Het gaat om het proces.’

In de komende Supply Chain Magazine is te lezen welke aanpak de kandidaten gebruiken om de negatieve sfeer te doorbreken.

>> Neem een abonnement