Saltrex Waste redt goederen van verbrandingsoven

Saltrex Waste

Jaarlijks wordt in de EU meer dan 771 miljoen ton aan goederen als afval bestempeld; ruim 40 procent daarvan wordt verbrand of gestort. Vaak ten onrechte, meent het internationale veilingplatform Saltrex. Het komt daarom met een nieuw online platform dat de meest optimale en circulaire verwerkingsopties systematisch in kaart brengt.

Saltrex werd in 2017 opgericht als een onafhankelijke plek voor de online verkoop van beschadigde, maar nog bruikbare restpartijen. Volgens CEO Michael Hajdasinski is er vanuit de gebruikers van het platform momenteel echter veel vraag naar een oplossing voor goederen die niet meer op de markt mogen komen en gecertificeerd vernietigd dienen te worden. Merk-shirts met waterschade bijvoorbeeld, die normaalgesproken verbrand worden. Zonde, volgens Hajdasinski. En dat vinden volgens hem de betrokken partijen ook, alleen zien ze nu geen andere mogelijkheid.

Om toch een alternatief te bieden, werd het concept Saltrex Waste gestart, het naar eigen zeggen eerste online platform dat de meest optimale en circulaire verwerkingsopties systematisch in kaart brengt, met de zekerheid dat die verwerking – via wereldwijde certificering – ook daadwerkelijk gebeurt. Op die manier kunnen de merk-shirts verwerkt worden tot nieuwe handdoeken, zonder vrees dat ze toch op de zwarte markt worden aangeboden. Uit oude grondstoffen kunnen zo nieuwe gewonnen worden, en bovendien bedrijfsresultaten verhoogd. ‘Werkbare circulariteit’, volgens Saltrex.

Crowdfunding-campagne

Het platform Saltrex Waste voldoet zo niet alleen aan een oproep uit de markt, maar komt volgens het bedrijf ook tegemoet aan een morele urgentie. ‘De roep om sustainability en circularity is groter dan ooit. Wij hebben de ervaring, kennis en technische oplossingen in huis om het platform voor optimale herwinning van grondstoffen te realiseren.’ Om de beide platformen (verder) te ontwikkelen en te laten groeien is er via Oneplanetcrowd een crowdfunding-campagne gestart. Saltrex hoopt daarmee minimaal 750.000 euro op te halen. Het nieuwe platform zal begin 2020 live gaan.