Russische sancties beginnen pijn te doen

Nederlandse bedrijven beginnen – direct en indirect – de effecten van de Russische sancties te voelen. Zo komen er meer Russische toeleveranciers en streeft Rusland ernaar minder afhankelijk te zijn van import, meldt het FD van 15 oktober 2014.

De Nederlandse industrie begint nu echt last te krijgen van de internationale sancties tegen Rusland. Zo laat president-directeur Harrie Schippers van de Eindhovense truckfabrikant DAF in het FD weten dat Russische transporteurs minder investeren in nieuwe vrachtwagens. Maar ook dat de zwakke roebel importtrucks duurder maakt. Lokale Russische producenten kunnen daar volgens hem van profiteren.

CEO Fons Tummers van Tummers Machinebouw uit Tholen meldt dat veel machinebouwers kampen met omzetverliezen en verlies van orders op de Russische markt. Volgens Tummers worden orders uitgesteld doordat er moeilijker krediet wordt gegeven door de banken in Rusland.

AWL Techniek uit Harderwijk, dat lasmachines aan vrijwel alle mondiale autoproducenten levert en via een samenwerkingsverband ook in Rusland actief is, zegt dat het in Rusland geen opdrachten meer krijgt van toeleveranciers van westerse autoproducenten. De Duitse, Spaanse en Franse opdrachtgevers hebben volgens directeur Piet Mosterd geen orders meer te vergeven.

Vanuit de metaalindustrie zijn er voor AWL Techniek nog wel nieuwe kansen op orders, maar daar onderhandelt het bedrijf inmiddels scherp over de betalingscondities. ‘We voelen heel duidelijk dat Russische klanten moeite hebben de financiering van projecten rond te krijgen. Daarom eisen we dat op voorschot wordt betaald’, aldus directeur Mosterd in het FD.

Terugtrekking Shell

Dat de sancties nu echt voelbaar beginnen te worden, blijkt ook uit de recente terugtrekking van Shell uit een olieproject in Siberië. Daarvoor zegde Shell de samenwerking op met het Russische staatsenergiebedrijf Gazprom. ‘Als een bedrijf als Shell met deze activiteiten moet stoppen, betekent het dat ook grote westerse dienstverleners hun activiteiten moeten staken’, zegt directeur Bart Jan Koopman van exportorganisatie Fenedex.

Koopman vreest dat hierdoor op termijn de hele keten van toeleveranciers geraakt wordt en dat ook Nederlandse bedrijven daaronder zullen lijden. ‘In elk geval is de kans groot dat in zo’n geval bedrijven uit Zuid-Amerika en Azië in het gat springen dat westerse en Nederlandse bedrijven achterlaten’, meent Koopman.

Die angst bestaat ook bij Damen Shipyards, de grootste scheepsbouwer van Nederland. Het effect op korte termijn zal voor de lopende zaken beperkt zijn, meent een woordvoerder. ‘Maar het middellangetermijneffect is dat Russische afnemers zullen zoeken naar alternatieve leveranciers. Die zijn in Azië ruim voorradig. Die onzekerheid alleen al leidt tot stagnatie hier.’

Topman Wim Pelsma van het Utrechtse industriële concern Aalberts Industries laat weten vooralsnog niet zoveel last te hebben van de sancties, maar dat de devaluatie van de roebel wel reden tot zorg is. ‘Daar anticiperen we op door nog meer lokaal te assembleren en onze dienstverlening verder te verbeteren. We schakelen vaker Russische toeleveranciers in.’