Roy van Helden, Harley Davidson: ‘Bouwen aan nieuwe relaties’

Roy van Helden is de nieuwe Director Operations EMEA bij Harley Davidson. Hij komt van Bose, waar hij de functie van Head Supply Chain Operations Europe & APAC bekleedde. Wat er de komende tijd op zijn agenda staat? ‘Naast het bouwen aan nieuwe relaties onder andere het opstellen van een 100-dagenplan. Zeg maar, een nulmeting om te kunnen bepalen hoe de operationele processen, de systemen, de manier waarop we zijn georganiseerd en onze KPI’s aansluiten bij de supply chain.’
Vanwaar de overstap?
‘Mijn overstap naar Harley Davidson werd ingegeven doordat Bose in het najaar van 2023 besloot om al haar activiteiten in België en Nederland te beëindigen. Enerzijds werd de distributie in de operatie in België geoutsourcet naar DHL in Beringe (Nederland) en de reverse logistics-operatie werd ondergebracht bij Reconext in Polen. Als eindverantwoordelijke voor de Europese supply chain in België met een Nederlands contract betekende dit het einde van drie heel succesvolle jaren binnen Bose.’
Wat houdt de nieuwe functie in?
‘Binnen Harley Davidson ben ik eindverantwoordelijk voor Operations binnen EMEA (Europe, Middle-East & Africa). Operations bestaat uit ordermanagement, fulfilment, transportation en aftersales. De uitdaging binnen deze rol ligt in het verbeteren van de customer journey voor enerzijds het dealernetwerk en anderzijds de e-commerce business. Operations rapporteert aan Sales; vaak de mooiste rol om een directe impact te bewerkstelligen in het verbeteren van de customer journey.’
Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?
‘Dit zeg je normaal niet over jezelf; er zit iets opschepperigs in deze vraagstelling. Anderzijds heb ik ervaring in de Automotive, meermaals voor een Amerikaans bedrijf gewerkt en beheers ik het spel om relaties binnen een wereldwijde organisatie op te bouwen, te onderhouden en invloed te pakken. Daarnaast heb ik ervaring in het managen van Europese en wereldwijde supply chains.’
Wat staat er de komende tijd op de supply chain-agenda?
‘Onder andere het versimplificeren van de legal- en operationele structuur waarmee we opereren in EMEA. Daarnaast zijn er uitdagingen in de aanvoer van producten vanuit Azië, door het conflict in het Midden-Oosten. En het verder professionaliseren van onze operationele diensten binnen het dealernetwerk en het nog beter bedienen van onze e-commerce-klanten.’
Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?
‘Naast het bouwen aan nieuwe relaties binnen Harley Davidson en het leren kennen van de medewerkers en de operationele talenten, is het van belang dat ik een 100-dagenplan opstel. Zeg maar, een nulmeting om te kunnen bepalen hoe de operationele processen, de systemen, de manier waarop we zijn georganiseerd en onze KPI’s aansluiten bij de supply chain die onze business ondersteunt. Een tipje van de sluier kan ik al oplichten. Het verminderen van tekorten, het sneller kunnen aanleveren en het verbeteren van de service naar het dealernetwerk, waarbij supply chain visibility enerzijds en het verder reduceren van logistieke kosten en werkkapitaal anderzijds belangrijk zullen zijn. Nu en in de (nabije) toekomst.’