Roy van Helden, Coram: ‘Toegroeien naar een meer demand driven supply chain’

De Coram Groep is specialist in artikelen voor badkamer en toilet. Het bedrijf achter de zes merken Tiger, Sealskin, Geesa, Coram Showers, Impey en Esbada was van oudsher producent. Maar stap voor stap wordt een steeds groter deel van de productie overgeheveld naar externe productiepartners en concentreert het bedrijf zich op productdesign, marketing, customer intimacy en het aansturen van de keten. Om de ketenrol beter in te vullen, is Roy van Helden aangetrokken als Supply Chain Director.

Door Mirjam Hulsebos

Coram is een familiebedrijf dat in 1950 is opgericht in Geldrop onder de naam Tijger Plastics. Dankzij bijzondere productieprocessen kon de organisatie innovatieve ontwerpen produceren. Dit werd al snel internationaal een succes, met als gevolg dat de merknaam werd gewijzigd in Tiger. Het bedrijf pleegde diverse overnames, waaronder die van concurrent Sealskin, dat net als Tiger producten levert voor badkamer en toilet. Daarna volgde de overname van Geesa, dat gespecialiseerd is in het inrichten van badkamers op cruiseschepen en in hotels. En ook het Britse merk Impey, producent van wetroom- en specialistische producten voor gehandicaptendouches in het Verenigd Koninkrijk, werd ingelijfd. Net als het Noorse bedrijf Ljungmann Egros, in Scandinavië bekend van de merknaam Esbada. Zo ontstond de Coram Groep, die met zes merken actief is in vijftig landen en via vele kanalen de markt bedient: van e-commerce en doe-het-zelfzaken (DIY) tot gespecialiseerde sanitairleveranciers, installateurs en hotelketens.

De markt verandert snel. Nog sneller inspelen op veranderende klantwensen wordt steeds belangrijker. Dit wordt gemakkelijker als de zes Coram-merken intensiever gaan samenwerken en hun supply chains bundelen. Twee jaar geleden is een nieuwe CEO aangetrokken die de hoofdlijnen voor deze ‘One Coram’-visie heeft uitgezet. Begin dit jaar is een nieuwe rol gecreëerd, die van Supply Chain Director. De focus in die rol ligt de eerste periode op verandermanagement, daarna op procesoptimalisatie waarbij de transformatie naar ketenregisseur centraal staat.

Jij komt uit een hightechmarkt met ver geoptimaliseerde processen. Wat maakt deze rol bij Coram voor jou zo interessant?

‘Ik heb inderdaad acht jaar bij Cimpress gewerkt. Binnen Cimpress is alles vergaand geoptimaliseerd, van de customer journey tot de productieprocessen en de logistiek. Wij voerden als een van de eersten technologische innovaties door. Het was supergaaf om innovatieve projecten, zoals de bouw van een semi-geautomatiseerd magazijn, te mogen leiden. Toch begon het te kriebelen. Toen ik werd benaderd voor de functie van Supply Chain Director bij Coram was ik direct geïnteresseerd, omdat deze functie heel andere vaardigheden aanspreekt dan datgene wat mijn vorige baan mij bood. Hier is de komende tijd verandermanagement van essentieel belang. Ik heb in mijn Medtronic-tijd een opleiding Coachend Leiderschap gevolgd. Daar heb ik veel geleerd over gedrag van mensen. Als je wilt dat processen veranderen, zul je het onderliggende gedrag moeten veranderen. Dat aspect vind ik erg interessant in deze functie.’

‘Doel van One Coram is meer synergie, waardoor er tijd en ruimte ontstaat om ons beter te concentreren op datgene waar we goed in zijn: meedenken met de klant over zijn winstgevendheid en zijn assortiment. De klanten zijn heel divers. Aan de ene kant van het spectrum zit een DIY-zaak, aan de andere kant luxe cruiseschepen en klanten waarvoor wij de volledige installatie van de badkamers doen. Om al die markten goed te bedienen, hebben we veel verschillende specialismen in huis.’

Coram moet het dus vooral hebben van customer intimacy. Wat betekent dat voor de supply chain?

‘Om te beginnen is er één markt die vooral draait om operational excellence: DIY. In deze markt is het online kanaal sterk in opkomst. Jonge mensen vinden het doodnormaal om een volledige badkamer, inclusief glazen douchedeur op maat, online te bestellen. Leverbetrouwbaarheid en kostenbeheersing in de keten zijn dan cruciaal, want als je de verkeerde douchedeur afstuurt, hoe krijg je die dan weer onbeschadigd retour? De focus in die markt ligt op first time right.’

‘Een ander thema dat in DIY sterk speelt, zijn de verpakkingen. De klant in de winkel wil het product kunnen zien, terwijl datzelfde product ook goed verstuurd moet kunnen worden, zodat het onbeschadigd bij de online klant arriveert. Tegelijkertijd willen de winkels dat je plastic zoveel mogelijk uitbant. Bedenk maar eens een verpakking die aan al die eisen tegemoetkomt. En tot slot is er een behoorlijke verbreding van afzetkanalen. Zo verkopen we ook veel accessoires via online kanalen als Bol.com en Amazon.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 6 – 2019.