Roy van Helden, Bose: ‘Iedere dag leren en verbeteren’

Roy van Helden

Roy van Helden mag zich sinds kort Europe Head of Commercial Supply Chain Operations van Bose noemen. Van Helden vertrok daarvoor bij  Coram, waar hij als Supply Chain Director actief was. Bij Bose richt hij zich onder meer op het verbeteren van de e-commerce klantbeleving. ‘E-commerce wordt steeds belangrijker en is bij Bose al goed voor 10 tot 20 procent van de omzet.’

Vanwaar de overstap?

‘Bij Coram was ik vooral operationeel bezig, waarbij de uitdaging erin lag om van vijf brands één Coram te maken. Ik zag aankomen dat over een jaar of anderhalf daaraan een eind zou komen, de uitdaging weg zou vallen, hetgeen maakte dat ik in februari nieuwe job opportunities overwoog. Begin maart kreeg ik drie opportunities, twee via mijn netwerk en een via een headhunter, Oskar Verkamman van Inspired-Search. Hij kwam met de baan bij Bose, waar ik uiteindelijk uit zes kandidaten werd gekozen.’

Wat houdt de nieuwe functie in?

‘Naast de supply chain-zijde is in deze rol de commercie belangrijk. Normaal manage je bij supply chain veelal de backbone van een operatie, nu heb ik ook commercieel een rol. Bose werkt met een groot aantal retailers in Europa. In mijn rol stuur ik een team aan van tien mensen. In het Belgische Tongeren – waar we onze Europese distributiecentra hebben – werken zo’n 100 mensen. Het grootste deel, 90 mensen, is verantwoordelijk voor fulfilment, repair en replacement, de overige tien leveren ondersteunende diensten voor commercie, supply chain, transport en planning.’

Waarom ben je de juiste persoon voor deze baan?

‘Om die vraag moet ik een beetje lachen en denken aan de recente perspresentatie van Louis van Gaal als nieuwe bondscoach van het Nederlands team. Als ik de KNVB was geweest, dan had ik ook Van Gaal aangesteld, zei hij. In dat soort uitspraken zijn we hier in het zuiden toch wat bescheidener. Maar goed, Bose heeft mij denk ik aangenomen omdat ik veel kennis en ervaring heb in de optimalisering van magazijn- en logistieke processen, in S&OP – forecasting specifiek – maar ook een sterk team kan bouwen in operations, dat iedere dag weer in staat is om klanten tijdig en volledig te beleveren, maar daarnaast ook in staat is om met elkaar iedere dag weer te leren en te verbeteren.’

Wat staat er de komende tijd op de supply chain-agenda?

‘In supply chain is heel veel gaande. Het eerste speerpunt is dat we werken aan het verbeteren van de e-commerce klantbeleving. E-commerce wordt steeds belangrijker en is bij Bose al goed voor 10 tot 20 procent van de omzet. Het tweede speerpunt is het forecast-to-deliver-proces. Zoals bekend is er wereldwijd een tekort aan chips en zijn er vertragingen in de aanvoer van containerleveringen. Hierdoor is het meer dan ooit van belang om klanten tijdig en zo volledig mogelijk te informeren wanneer ze hun producten ontvangen. Je praat dus over supply chain visibility. Het derde speerpunt zijn onze mensen, waarbij we de betrokkenheid van medewerkers bij ons bedrijf en het merk Bose verder willen laten toenemen. Corona betekende ook voor Bose dat mensen veel thuis kwamen te zitten of meer dan ooit op zichzelf waren aangewezen. Mensen zijn ons belangrijkste asset. Inzetten op medewerkerbetrokkenheid staat hierbij centraal. Het ervaren van persoonlijke groei en het bieden van carrièremogelijkheden zijn hierin speerpunten.’

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?

‘Hoewel ik er nog maar net ben en nog in mijn eerste honderddagenperiode zit: het verder uitbouwen van de interne en externe samenwerking om een aantrekkelijke partner te zijn om zaken mee te doen. Daarnaast staat vergroting van de end-to-end supply chain visibility en hierin betrouwbaar zijn centraal.’