Roemenië groeimachine voor Nederlandse ondernemers

Roemenië wordt door veel Nederlanders geassocieerd met armoede, criminaliteit en corruptie. Maar weinigen beschouwen het land als een volwaardig lid van de Europese Unie. Voor tal van Nederlandse ondernemers is Roemenië echter een groeimachine waar ze graag zaken doen, meldt het FD van 14 mei 2016.

De Nederlandse ambassadeur Stella Ronner-Grubacic begrijpt hen maar al te goed. Zij ziet de vele kansen voor het bedrijfsleven die Roemenië biedt. In het FD meldt Ronner-Grubacic dat er inmiddels 4800 Nederlandse bedrijven actief zijn in Roemenië. ‘Dit land heeft veel te bieden. Natuurlijk zijn er de lage lonen, maar niet alleen dat. De energiekosten zijn ook laag, de grond is goedkoop en de geografische ligging gunstig. Bovendien zijn Roemenen – in tegenstelling tot wat we in Nederland misschien denken – relatief goed opgeleid, ze spreken hun talen en zijn erg ambitieus.’

Factoren die ook voor het hier gevestigde ICT-bedrijf Ortec van belang zijn, zegt Herman Wierenga. In 2008 startte hij, met slechts een handjevol mensen, zijn Roemeense bedrijf, een jaar na de toetreding van het land tot de EU. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een volwassen organisatie met 120 man in dienst. Hij benadrukt dat niet gedacht moet worden dat Roemeense informatici en programmeurs slecht betaald worden. ‘De lonen liggen weliswaar lager dan in Nederland, maar ze behoren in Roemenië tot de hoogste van het land’, aldus Wierenga.

Scheepsbouwcluster

De Nederlandse bedrijven zijn ook zeker niet alleen in of rond de hoofdstad Boekarest gevestigd. Rond de stad Cluj in het noorden zijn bijvoorbeeld tal van autobedrijven en agrariërs te vinden. En in de havenstad Galati zit een belangrijk scheepsbouwcluster, met Damen Shipyards als spil. Galati, een provinciestad aan de monding van de Donau, had net als veel andere Oost-Europese havens grote moeite de overgang naar het kapitalisme te overleven. Pieter Smit besloot in 1992 zich juist hier te vestigen met zijn elektrotechnische bedrijf Retec.

‘Dat was echt pionieren met een handjevol mensen die van opdracht naar opdracht leefden’, meldt Smit in het FD. In 2009 veranderde de situatie. In dat jaar besloot Damen Shipyards, Nederlands grootste scheepsbouwer, de scheepswerf van Galati over te nemen. In het kielzog van Damen kwamen ook veel vaste partners uit Nederland naar Galati. Daaronder ook Alewijnse, die het bedrijf van Smit grotendeels overnam. Pieter Smit, die algemeen directeur werd, zag het bedrijf daarna razendsnel groeien naar een omzet van circa 40 miljoen euro en zo’n 500 werknemers in dienst.

Klassieke win-winsituatie

Andere Nederlandse namen op het haventerrein zijn Den Breejen, Eekels, Helmers, Heinen & Hopman, Den Haan Rotterdam en DMT. Damen Shipyards fungeert als de spil van het cluster. De andere bedrijven hebben een eigen functie bij de opbouw van het schip. Al met al is Galati de grootste van de 32 scheepswerven die Damen wereldwijd heeft. De scheepsbouwer rept van een klassieke win-winsituatie. Enerzijds gaven de scheepsbouwers een nieuwe impuls aan de haven van Galati, waar anderzijds de goedkopere productiemogelijkheden de Nederlandse scheepsindustrie helpen om concurrerend te zijn op de wereldmarkt.