Robert Velu, Jobe Sports: ‘Combi van ervaring en passie’

Robert Velu

Robert Velu verruilde zijn functie als General Manager van Pool Service voor die van Supply Chain Director bij Jobe Sports International. Getting more people on the water, is daar het motto. Wat betreft de toekomst verwacht Velu dat de  focus zal komen te liggen op de ontwikkeling van unlimited naar limited resources en van consumentgedreven naar producentgedreven. ‘Bedrijven zullen gaan streven naar marge-optimalisatie in plaats van omzetgroei.’ 

Vanwaar de overstap?

‘Nadat Pool Service tweemaal was overgenomen, vond ik het tijd elders rond te kijken. Via LinkedIn kwam de functie bij Jobe Sports voorbij. Die combineerde twee passies van mij: een supply chain-directierol en de watersport, specifieker: windsurfen en zeilen. Jobe is eigenaar en producent van diverse watersportartikelen, van sup- en wakeboards tot waterski’s. Wat ook aantrok, was de grote hoeveelheid commerciële en logistieke uitdagingen.’ 

Wat houdt de nieuwe functie in?

‘Met mijn team van twintig mensen bijdragen aan ons motto getting more people on the water. Zorgen dat de producten op tijd in de juiste conditie tegen de laagste kosten bij de klanten – 90 procent business-to-business, 10 procent business-to-consumer – komen. Uit supply chain-oogpunt gezien ben ik verantwoordelijk voor sourcing, purchasing, warehousing, supply chain planning en transport. Onze klanten bevinden zich over de hele wereld, onze productie vindt plaats in het Verre Oosten, onze drie warehouses zijn gevestigd in Heerewaarden/Zaltbommel, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.’

Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?

‘De afgelopen jaren heb ik alle supply chain-disciplines doorlopen, zowel bij grote multinationals als bij kleine wendbare bedrijven. Ik denk dat de combinatie van mijn ervaringen, de passie voor water en de klik reden was voor de general manager om mij in de “familie” op te nemen. Overigens zit Jobe Sports midden in de overgang van een succesvol mkb-familiebedrijf naar onderdeel uitmaken van de Franse moeder, Alliance Marine Group (AMG). Dat betekent dat we onze hands-on en pragmatische kwaliteiten en ondernemerspassie moeten matchen met een meer corporate insteek.’

Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?

‘Heel veel. Op de agenda staat het verbeteren van de meest bekende forecast- en replenishment-tool (Excel) door over te stappen op Slim4/Slimstock. Daarnaast moeten we onze groei in de Verenigde Staten faciliteren met het opzetten van een goede supply chain en fulfillment-partner. Ten derde het formuleren van een antwoord op de vraag: wat zijn de synergiemogelijkheden met onze zusterbedrijven? Als vierde het herinrichten van het S&OP-proces met alle disciplines. Op vijf en zes de vragen: kan de huidige supply chain-opzet de groei van de komende vijf jaar verwerken en sluit ons huidige sourcing-beleid aan bij de wendbaarheid die we nastreven? Tot slot moet ons WMS- en ERP-systeem geüpgraded worden naar de Group-standaard.’

Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (verdere) toekomst belangrijk?

‘De toekomstige focus zal, denk ik, komen te liggen op de ontwikkeling van unlimited naar limited resources en van consumentgedreven naar producentgedreven. Bedrijven zullen gaan streven naar marge-optimalisatie in plaats van omzetgroei. De tekorten van resources op de wereldmarkt dwingen bedrijven te kijken naar marge: stel dat een autofabrikant maar 1000 chips ter beschikking heeft. Dan zal deze die toch vooral in de duurdere, meer marge-rijke auto’s steken?’