Rituals en BCC ontlopen economische malaise

Voor winkeliers was het afgelopen jaar een teleurstelling maar voor Rituals en BCC viel het mee. Rituals doet strategisch niet mee aan de crisis, zo grapt directeur Raymond Cloosterman van Rituals in het Financieele Dagblad van 11 januari 2012. Bij BCC zit er sterke groei in de internetverkoop.

De verwachting was dat in 2011 juist weer meer zou worden verkocht, maar dat bleek ijdele hoop. Het weer sloot niet aan op de seizoenen, de landencrisis breidde zich uit, de overheid voorspelde bezuinigingen en de consument werd somber. ‘Hoewel je de meest verschrikkelijk dingen leest, kunnen wij terugkijken op een zeer gezond 2011’, zegt Cloosterman. ‘We zijn met twintig procent autonoom gegroeid in Nederland en België.’

Anticyclisch
Rituals, dat inmiddels ongeveer tweehonderd winkels heeft, positioneert zich als een prestigemerk dat toch toegankelijk is. De keten investeert veel in nieuwe producten. ‘Misschien dat die ons er wel doorheen slepen. In 2011 hebben we 150 nieuwe producten toegevoegd. Dat is heel veel voor onze winkels. Daar zijn we anticyclisch in. We willen blijven verrassen.’ Cloosterman denkt dat zijn producten – originele en betaalbare cadeautjes – minder door een crisis worden geraakt.

Online verkoop
Elektronicaketen BCC profileerde zich een tijdje als duurzaam. Directeur Paul Havinga concludeerde al snel dat die profilering onvoldoende is in de elektronicamarkt. ´Duurzaamheid zit nog steeds in onze beloften, maar we hameren nu vooral op de beste prijs en de beste service.’ Meer en andere communicatie heeft in zijn ogen geholpen om te groeien tegen de markttrend in. De groei is sterk in de internetverkoop. Door een sterke combinatie offline en online wordt het drukker in de winkels van BCC. Havinga ziet weinig consumenten voor goedkopere producten kiezen. Volgens trendvorsers genieten consumenten meer thuis. ‘Plezierartikelen als tablets gaan als warme broodjes over de toonbank’, aldus Havinga.