Rexel verbetert logistieke prestaties na centralisatie distributie

Vier jaar na de overname van branchegenoot Hagemeyer, voegde Rexel Nederland de logistieke operatie van de twee elektrotechnische groothandels samen. In Bleiswijk beschikt Rexel nu over een modern distributiecentrum dat vijf bestaande, veelal verouderde magazijnen, vervangt. Voor de aansturing van de operatie werkt het bedrijf sinds de zomer van 2013 met het warehousemanagementsysteem van Consafe Logistics. ‘Een top-of-the-bill WMS dat ons gaat helpen om onze logistieke prestaties nog verder te verbeteren’, zegt Bas Otten, supply chain director van Rexel Nederland.

Bas Otten-Rexel

Bas Otten (Rexel)

In 2011 besloot de directie Rexel om de logistieke operaties van Rexel en Hagemeyer samen te voegen. Tot die tijd opereerden ze nog volledig onafhankelijk van elkaar. Het idee was om terug te gaan naar twee distributiecentra: het bestaande Rexel-dc in Almere zou worden bestemd voor langgoed en kabels, terwijl elders een nieuw dc voor kleingoed en palletgoed zou worden gehuurd. Het oogviel in Bleiswijk op een van de vier cellen van 10.000 vierkante meter in een modern pand langs de A12. Toen de plannen zo goed als klaar waren, kreeg Rexel de mogelijkheid om ook een tweede cel te huren. ‘Nieuwe berekeningen toonden aan dat we met een kleine extra investering alles onder één dak zouden kunnen krijgen. Die kans wilden we niet laten voorbijgaan’, vertelt Otten in een persbericht.

 

Rexel DCHet nieuwe dc in Bleiswijk wordt sinds de zomer van 2013 aangestuurd via Astro WMS, het warehousemanagementsysteem van Consafe Logistics. Het oude WSM was niet geschikt voor de 14.000 orderregels die Rexel elke dag afhandelt. ‘Bovendien was het wel eens een tijdje uit de lucht’, zegt Otten. Hij vertelt dat sommige van de vier Hagemeyer-dc’s die Rexel dankzij de verhuizing naar Bleiswijk heeft kunnen sluiten, nog niet eens met een WMS werkten. ‘Misschien lukt het nog om in een magazijn met veertig mensen in de lunchpauze werkafspraken te maken, maar dat kan echt niet meer als er zoals hier tweehonderd mensen werken.’

Picken in verzenddozen

Astro WMS verdeelt de orderregels volledig automatisch over de vier opslaggebieden voor kleingoed, palletgoed, langgoed en kabels. Per opslaggebied worden de orderregels zo efficiënt mogelijk over de orderpickers verdeeld. Otten: ‘Nieuw is dat we het kleingoed direct in verzenddozen picken. Astro WMS rekent het volume van elke order uit, waarna een dozenopzetmachine automatisch de best passende doos produceert. Voor het orderpicken zelf maken we gebruik van orderpickkarren waarop meerdere dozen naast en onder elkaar passen. De orderpicker zet de dozen op de orderpickkarren, waarna Astro WMS de meest efficiënte looproute door de legbordstellingen berekent.’

RexelAls de orderregels in het legbordengebied zijn verzameld, worden de dozen op een conveyor richting expeditie geplaatst. Daar worden de dozen automatisch gesloten, voorzien van een adreslabel en uitgesorteerd. ‘Het mooie is dat Astro WMS ons in staat stelt om controles op artikel, klant of orderniveau in te stellen. Dat betekent dat alle orders voor bijvoorbeeld die ene kritieke klant automatisch worden uitgesluisd naar een werkplek waar de inhoud met hulp van het WMS nauwgezet wordt nageteld.’

De vele controlemomenten die dankzij het gebruik van barcodescanning zijn ingebouwd en die de productiviteit en kwaliteit meetbaar maken, vindt Otten een voordeel. Daarnaast verbetert de voorraadbetrouwbaarheid door het gebruik van cyclecounting en de directe controle door een supervisor als een orderpicker een voorraadverschil constateert. ‘Nu wordt de complete voorraad in een jaar tijd misschien wel drie of vier keer geteld. Vroeger was het tellen allemaal handwerk en waren we blij als één keer per jaar de hele voorraad was geweest’, stelt Otten.

Praktijkman

Na Duitsland is Nederland het tweede dc dat met Astro WMS werkt. Rexel heeft veel van de ervaringen in Duitsland geleerd. Te denken valt aan het belang van voldoende keyusers, van implementatie in een rustige periode en van een nauwe samenwerking met de WMS-leverancier. ‘Mede daardoor zijn we erin geslaagd het systeem in minder dan drie maanden tijd te implementeren.’

Rexel kijkt dan ook positief terug op de implementatie. ‘Onze mensen hadden de nieuwe werkwijze snel onder de knie. Drie dagen na de ingebruikname lag de servicegraad alweer boven de 92 procent, mede ook dankzij Consafe Logistics. De implementatiemanager van Consafe Logistics was een echte praktijkman’, meent Otten, die tegelijkertijd ook de rol van de eigen projectmanager roemt, Jos de Vrij.

Voorlopig is Rexel echter nog niet klaar met het WMS. Zodra de groothandel een nieuw ERP-systeem heeft geïmplementeerd en alle kinderziektes uit het WMS zijn opgelost, wil het de operatie nog verder optimaliseren. Het systeem van Consafe Logistics is al voorbereid op voicepicking of verdere mechanisatie. ‘Als we daarnaast nog wat slimmer leren omgaan met het verdelen van de opdrachten over de medewerkers, worden onze processen nog betrouwbaarder en creëren we ruimte voor flexibiliteit’, aldus Otten.