Retourzendingen voor reparatie voorkomen

Arvato komt met Intellifix, een nieuwe oplossing voor hi-techbedrijven om onnodige retourzendingen tegen te gaan.‘Veertig procent van de laptops, mobiele telefoons en andere elektronica wordt retour gesteld. Vervolgens wordt er dan door een dure engineer vastgesteld dat er niets aan de hand is met het apparaat’, constateert Kristiaan Wessels, Director Business Development EMEA / Benelux bij logistiek dienstverlener Arvato.

Het blijkt vaak dat een retourgezonden item geen reparatie nodig heeft. Het toestel wordt retourgezonden uit gemak of omdat bij klantenservicemedewerkers de kennis en ervaring ontbeert om te achterhalen wat er met het item aan de hand is. Als er bijvoorbeeld een klacht is over de ontvangst van een mobieltje, kan het eenvoudigweg zijn dat het toestel nog op de vliegtuigstand staat.

Om in een vroeg stadium te ontdekken wat er aan de hand is met een item, ontwikkelde Arvato een online support-oplossing die aangepast kan worden aan de behoefte van defecte toestellen van alle merken. Klanten kunnen thuis online gaan naar een website van Arvato, die aan de voorkant de huisstijl heeft van de betreffende leverancier van het product. Vervolgens worden er allerlei diagnosevragen gesteld gericht op het voorkomen van retourzendingen.

Intellifix is een modulaire webbased oplossing voor het hele after sales-traject en omvat diensten zoals een call center, een routing engine waarmee bepaald wordt welke vervoerder wat oppikt, repairactiviteiten en refurbishment. ‘Het is een brede oplossing, want het grijpt allemaal in elkaar’, aldus Wessels.