Retailers zien groeikansen in het buitenland

Expansie in het buitenland staat hoog op de agenda van Nederlandse retailers. ‘Ze kijken naar het succes van Ikea, Mediamarkt, Zara en Hornbach in Nederland’, zegt Jos Voss van Rabobank Nederland in het Financieele Dagblad van 24 januari 2012.

Groeien is op dit moment lastig voor retailers. Consumenten zitten op hun geld en winkelpanden staan leeg. Toch zijn er groeikansen voor non-foodwinkels, waaronder in het buitenland. Dat stelt Rabobank in een rapport dat vrijdag is gepubliceerd op een congres waar topmanagers van WE, AS Watson, Zeeman en Metro hun internationale ervaringen toelichtten.

Border hopping
De meeste winkeliers kijken echter eerst in Vlaanderen. Ze denken dat de verschillen dan wel meevallen, want de taal is hetzelfde. ‘Dat valt vaak tegen’, zegt Voss. ‘De aanpassingskosten zijn vaak even hoog als in een ander land maar de terugverdienmogelijkheden met zes miljoen extra potentiële klanten zijn veel kleiner dan in Duitsland of Groot-Brittannië.’

Alleen Ahold, SHV, Blokker en Jumbo staan in de top 250 van internationale retailers. Vier van de tien grootwinkelbedrijven daaruit zijn actief in slechts één land. Als retailers de landsgrenzen overtrekken, dan doen ze dat in eerste instantie veelal in aanpalende markten.

Voorbeelden van dit soort border hopping zijn Hornbach en Action. Laatstgenoemde kan echter vanuit Noord-Holland net Wallonië bereiken. Daarom zet de keten volgens jaar een nieuw distributiecentrum neer, waarmee Frankrijk en grote delen van Duitsland bereikt kunnen worden.

China
De aantrekkelijkste landen om naar uit te breiden, staan niet hoog op het verlanglijstje van Nederlandse retailers. Brazilië, Uruguay en Chili, die adviesbedrijf AT Kearney bovenaan zet in zijn jaarlijkse ranglijst, zijn nauwelijks in trek.  Uitzondering is China.

WE opende via een retailpartner een jaar geleden een eerste winkel in China. De sprong naar China is alleen gemaakt omdat een Chinese winkelpartij het bedrijf benaderde. ‘Onze partner heeft de lokale retailkennis’, zegt topman Wouter Kolk. Die had daar al winkels, maar geloofde in de kracht van een westers merk. In ons eentje hadden wij dit nooit gekund.’

Andersom proberen de Chinezen ook de grens over te steken. AS Watson nam een paar jaar geleden Kruidvat over. Volgens Voss van Rabobank expanderen ze daarmee voorwaarts. ‘Daarmee is de productiecapaciteit verzekerd en kunnen ze hun deviezenvoorraad beleggen. Steeds meer partijen in China zijn daarmee bezig, zoals inkooporganisatie Li & Fung.’