Retailers op zoek naar nieuwe distributieconcepten

Door de onstuitbare groei van e-commerce staat ook het bestaansrecht van veel fysieke winkels ter discussie. Retailers zoeken daarom naar nieuwe formules waarin online en offline winkelen volledig zijn geïntegreerd. Dat heeft echter ook zijn weerslag op de supply chain. Retailers zoals Kijkshop en Rituals hebben behoefte aan nieuwe distributieconcepten.

Dat de opkomst van e-commerce ook grote consequenties heeft voor fysieke winkels, wordt nog het best verwoord door Cor Molenaar. ‘Vroeger was het bezoeken van een winkel een noodzakelijk kwaad. Er was geen andere manier om boodschappen te doen. Nu is winkelen een keuze geworden. We zullen onze klanten daarom meer moeten inspireren’, stelt de retailspecialist tijdens It’s in the mix, het evenement dat onder meer door Slimstock Retail en HSO is georganiseerd.

Alleen snellopers op voorraad

Robin Tichler (2)

Robin Tichler

Om in te spelen op het veranderde winkelgedrag van klanten heeft Kijkshop onlangs een pilotstore in Tilburg geopend. In plaats van een grote winkel op een B-locatie heeft Kijkshop nu gekozen voor een kleine winkel op een A-locatie. De papieren bestelbonnen en potloden zijn vervangen door touchscreens en digitale klantenkaarten. ‘Een kleinere winkel betekent dat we alleen de hardlopers op voorraad kunnen leggen. De longtail stellen we beschikbaar via touchscreens. Klanten kunnen kiezen voor thuisbezorging of afhalen in de winkel’, vertelt Bram Bruijns, manager marketing en e-commerce van Kijkshop.

Het nieuwe winkelconcept heeft ook consequenties voor de inrichting van de achterliggende supply chain. Kijkshop was gewend om zijn winkels één of twee keer per week te beleveren met eigen vrachtauto’s, maar dat distributieconcept volstaat niet langer. ‘Wij zijn nu overgestapt op netwerkdistributie via onze logistieke partner Van Opzeeland. Dat betekent dat we onze winkels vaker kunnen beleveren en minder winkelvoorraad hoeven aan te houden. Artikelen die niet op voorraad zijn, kunnen klanten nu de volgende dag ophalen’, vertelt Robin Tichler, manager ICT en logistics van Kijkshop.

Eerder al startte Kijkshop met click & collect. De actuele voorraadstanden van alle winkels zijn zichtbaar in de webshop, zodat klanten online artikelen kunnen reserveren en ophalen in de winkel.

Lange levertijden naar Amerika

Mark Hoppenbrouwers (1)

Mark Hoppenbrouwers

Anders dan bij Kijkshop is de supply chain van Rituals vooral gericht op het ondersteunen van de ambitieuze groeiplannen. De leverancier van home & body cosmetics beschikt nu over 250 winkels en 450 shop-in-shops en wil in 2020 groeien naar 1000 winkels en 1000 shop-in-shops. ‘Dit jaar willen we onze eerste winkel in de Verenigde Staten openen, in New York. Dat heeft een flinke impact op de supply chain. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig om ervoor te zorgen dat alle producten en verpakkingen aan de Amerikaanse regelgeving voldoen’, vertelt Mark Hoppenbrouwers, supply chain director van Rituals. Naast internationale expansie krijgt ook e-commerce meer prioriteit bij Rituals. ‘Onze webshop hebben we de afgelopen jaren verwaarloosd, maar dat gaan we snel inhalen”, aldus Hoppenbrouwers.

Ook bij Rituals leiden de ontwikkelingen tot vragen over het distributieconcept. Hoppenbrouwers: ‘Gaan we onze internationale winkels en consumenten vanuit een centraal of lokaal voorraadpunt beleveren? Gaan we de e-commerce operatie uitbesteden? Het is duidelijk dat de levertijden naar Amerika lang zijn vanuit Europa. Maar van directe leveringen aan consumenten in Spanje met een levertijd van 3 dagen en verzendkosten van 10 euro wordt ook niemand gelukkig’.