Retail supply chains slecht voorbereid op cross channel klantvraag

Retailorganisaties staan voor een keerpunt. Retailers zijn erin geslaagd om hun supply chain te isoleren van cross-channelinvloeden, maar het volume is gegroeid tot een punt waar het niet langer kan worden genegeerd.  Uit onderzoek van Retail Systems Research onder 66 retailers blijkt dat retailers slecht voorbereid zijn om zich aan te passen aan deze klantgedreven transformatie.

Voorheen was de supply chain integraal onderdeel in het definiëren van het verkoopkanaal. In het benchmark rapport ‘Executing on the Promise: Retail Fulfillment 2012’ concludeert Retail Systems Research dat de manier waarop een retailer verkoopt vandaag de dag, begint te dicteren hoe de supply chain functioneert en opgezet zou moeten worden. And supply chain organisaties hebben traag gereageerd.

Nagenoeg zeventig procent van de respondenten geeft aan dat flexibiliteit voor snelle aanpassing aan afwijkingen van de vraagvoorspelling een kans is die ze moeilijk vinden om te grijpen. Retailers denken niet dat herontwerp van de supply chain een voorwaarde is voor een betere performance, maar richten zich tot betere coördinatie tussen supply chain, merchandising en kanalen.

Bij retailers die het goed voor elkaar hebben, is het belangrijkste probleem niet dat de supply chain het cross channel niet kan ondersteunen. Zij richten zich in plaats daarvan op betere integratie tussen voorraad en ordermanagement systemen en het aanpakken van channel specifieke processen en systemen. Inzicht in voorraden op winkelniveau is duidelijk winnend gedrag.

> Download het rapport