Retail proactief met Internet of Things

supply chain-visibiliteit retailers

Steeds meer retailers zijn bezig om via nieuwe technologieën hun bedrijf te transformeren teneinde relevant te blijven in de hedendaagse on-demand economie. De resultaten van de tweede Intelligent Enterprise Index van Zebra Technologies tonen dat organisaties proactief zijn wanneer het aankomt op de implementatie en het gebruik van Internet of Things-oplossingen.

Volgens nieuwe gegevens uit dit jaarlijkse onderzoek van Zebra biedt 42 procent van de retailers momenteel informatie vanuit hun Internet of Things (IoT)-oplossingen aan hun werknemers in real-time. Door middel van het uitrusten van winkelmedewerkers met real-time begeleiding voor zowel klanten als de winkelvoorraad hebben deze medewerkers meer vrijheid om snellere en efficiëntere service aan te bieden.

Naarmate retailers de waarde van het werken in deze datagedreven omgevingen beginnen in te zien, zullen de investeringen in IoT-oplossingen ook alleen maar toenemen, aldus Zebra. Van de respondenten in het onderzoek verwacht 74 procent van de retailers dat de Internet of Things-investeringen in hun bedrijf de komende 12 tot 24 maanden zullen groeien. En 58 procent verwacht dat het IoT-plan van hun organisatie het komende jaar volledige geïmplementeerd zal zijn.

Verbeteren klantervaring voornaamste reden voor IoT-implementatie

De klantervaring blijft de voornaamste reden voor de implementatie van Internet of Things in retail, meldt Casper Zweers, regiodirecteur Benelux van Zebra. Bijna driekwart van de respondenten heeft volgens hem aangegeven de data van hun IoT-oplossingen te gebruiken om de klantervaring te verbeteren.

Voor de retailers betekent het opereren als ‘intelligente onderneming’ dat er geïnvesteerd moet worden in nieuwe technologieën, tekent Zebra aan. Ook moeten bedrijven de data die tot hun beschikking komen, benutten om klanten in ieder stadium beter te kunnen bedienen. Zweers: ‘Door deze criteria te hanteren, kunnen retailers uiteindelijk een sterkere basis ontwikkelen die hen helpt relevant te blijven in het competitieve e-commerce landschap.’