Request For Problems (RFP)

haarspeldbocht

Hoe vind je als bedrijf in de supply chain de juiste softwareleverancier voor de noodzakelijke digitalisering? Dat is een vraag die steeds weer naar voren komt uit de vele gesprekken die ik voer met supply chain-directeuren en executives.

Rondlopend tussen alle stands op het recente supply chain-congres van Gartner in Londen leek het mij ook een moeilijk te beantwoorden kwestie. De talloze stands van voornamelijk softwareleveranciers en een enkele consultancy lijken sprekend op elkaar en claimen allemaal de ultieme supply chain-oplossing voor Sales & Operations Planning, End-to-End Visibility, Digital Twin, Control Tower en Resilience.

De verschillende Magic Quadrants van Gartner geven wel een overzicht van de bekendste softwareleveranciers, maar deze zijn nooit voor softwareselectie ontwikkeld en geven zeker geen volledig overzicht van de beschikbare spelers in de markt. De IT Subway Map NL van Supply Chain Magazine geeft in ieder geval een completer overzicht van de bewezen aanbieders van de verschillende soorten software, maar daarmee ben je er nog niet.

Shortlist

Wanneer een bedrijf een lange lijst van mogelijk relevante softwareleveranciers heeft verzameld, dan stuurt het meestal naar al deze spelers een Request For Proposal (RFP) of soms nog eerst een Request For Information (RFI) om tot een beperktere shortlist te komen. Zo kreeg ik onlangs van een winkelketen een uitgebreide RFP voor planningssoftware onder ogen. Het document bevatte een redelijk uitgebreide beschrijving van de bedrijfscontext en de huidige systemen, maar vermeldde niet waar het bedrijf concreet heen wil en waar het nu wringt. Tot mijn grote schrik en verbazing stelde het bedrijf de verschillende leveranciers in de in te vullen RFP-spreadsheet eigenlijk alleen maar vragen over kosten en functionaliteit.

Request For Problems

Vraag als bedrijf voor een juiste softwareselectie vanuit een duidelijk gespecificeerde uitdaging een beperkt aantal leveranciers naar functionaliteit, technologie, referenties in de eigen branche en domeinexpertise, eventueel met hulp van een onafhankelijke consultant. En nodig – na het checken van de referenties – een handvol leveranciers uit voor een live-demo van hun oplossing voor jouw branche. Laat je zeker niet afschepen met uitsluitend een gelikte PowerPoint-presentatie vol lonkende vergezichten. Denken dat je al deze noodzakelijke stappen kunt overslaan met een RFP-vragenlijst naar functionaliteit is een Request For Problems.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl