Rendabel vrachtvervoer per zeilschip

Uit ergernis over de vervuilende containervaart richtten Arjen van der Veen, Andreas Lackner en Jorne Langelaan in 2005 Fairtransport op. Anno 2016 hebben ze twee zeilende vrachtschepen in de vaart, meldt het FD van 6 augustus 2016. De Tres Hombres is er voor de trans-Atlantische vaart en de Nordlys voor de Europese routes.

Het drietal had het geluk dat de tijd er rijp voor was, beseft Van der Veen (41). ‘Duurzaamheid kreeg ineens betekenis, mensen gingen het belang ervan inzien.’ De oprichters van Fairtransport grijpen terug naar de tijd van de ‘Grote Zeilvaart’, toen koffie, specerijen of rum op pure windkracht werden verscheept. Toch is het volgens Van der Veen absoluut geen liefdadigheidsproject. ‘Elk schip moet zichzelf kunnen bedruipen.’

Duurzaam vervoerde producten

De brik Tres Hombres (foto) maakte in 2014 voor de eerste keer winst: een bescheiden bedrag van 20.000 euro. Die mijlpaal sterkt Van der Veen in zijn overtuiging dat de vraag naar duurzaam vervoerde producten op termijn verder zal groeien. En dan met name de luxe waren, waarbij het achterliggende verhaal belangrijk is en waarvan ook de marges groter zijn.

Tot de klantenkring behoren The Chocolate Makers uit Amsterdam, koffie- en theeproducent Simon Lévelt en The Grenada Chocolate Company. Maar ook Franse wijnboeren die hun wijn in vaten in het ruim laten rijpen. De temperatuurverschillen en het deinen van het schip moeten zorgen voor een uniek bouquet.

Toegevoegde waarde

De Tres Hombres heeft 35 ton aan vrachtruimte, de Nordlys 30 ton. Per schip is dat circa 2 TEU, de standaardeenheid voor een 20-voetscontainer. Op containerschepen passen met gemak honderden of zelfs duizenden containers. Het is echter nooit de bedoeling geweest daarmee te concurreren. Van der Veen: ‘Dan zouden we even hard moeten varen. Met de wijn aan boord zou dan niets gebeuren. Terwijl daar juist onze toegevoegde waarde zit.’

Bovendien komt een deel van de inkomsten van meevarende gasten. Per keer neemt de Tres Hombres er acht mee, op een bemanning van zeven man. Voor een volledige trans-Atlantische tocht moet ruim 9000 euro per persoon worden neergeteld. Op de Nordlys is plek voor zes extra opvarenden. Wie aan boord stapt, hoeft echter niet te rekenen op een luie trip; op zee moet hard gewerkt worden.

Meer vrachtruimte nodig

Fairtransport is vooralsnog de enige reder die de trans-Atlantische oversteek puur op zeilkracht maakt. Om te kunnen groeien heeft het bedrijf eigenlijk meer vrachtruimte nodig. Er zijn plannen voor de aanschaf van een nieuw tallship, maar die verkeren nog in een pril stadium. Voor Van der Veen kan het schip er echter niet snel genoeg komen: ‘Moet je kijken hoeveel koffie er is in de wereld. Als we dat eens duurzaam zouden vervoeren.’