Relatief hoge transportprijzen door lage capaciteit

In het derde kwartaal van 2015 daalden de transportprijzen met 4,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. Dat blijkt uit de 25e editie van de Transport Market Monitor (TMM), opgesteld door Transporeon en Capgemini Consulting. De monitor beoordeelt ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer.

Een ander opvallend resultaat uit het rapport is dat in vergelijking met het tweede kwartaal de prijsindex met 4,1 procent daalde naar een index van 100.6 in het derde kwartaal van 2015. Als het prijsniveau vergeleken zou worden met het derde kwartaal van vorig jaar (index 99.4), is de prijsindex in 2015 bovendien 1,2 procent hoger.

Uit het rapport blijkt ook dat in het derde kwartaal van 2015 de dieselindex met 5,4 procent daalde naar een index van 85.8. Dit is de laagste indexwaarde in de afgelopen zes jaar. Ondanks de lage dieselindex blijft de prijsindex op hetzelfde niveau staan. Dit komt door de lage capaciteitsindex. De capaciteitsindex steeg op zijn beurt naar 77.5 (+14,4 procent). Dit is echter 10,5 procent lager dan in hetzelfde kwartaal van 2014 (index 86.6).

Prijsdaling 4,1 procent lager

‘In dit kwartaal zien we de gebruikelijke capaciteitsstijging’, aldus Erik van Dort, supply chain director bij Capgemini. ‘Het is wel opmerkelijk dat de prijsdaling tussen het tweede en derde kwartaal 4,1 procent lager is dan we hebben waargenomen in de voorgaande jaren. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de dieselindex de laagste waarde heeft behaald in zes jaar tijd.’

Peter Förster, managing director van Transporeon, voegt daaraan toe: ‘De traditioneel zwakkere vakantiemaanden juli en augustus hebben een impact op zowel de transportprijzen als de transportcapaciteit. De transportprijzen dalen en de transportcapaciteit stijgt.’ Volgens Förster was er in september 2015 wel een stijging van de transportprijzen te zien. Een ontwikkeling die zich volgens hem zeker zal voortzetten tot de Kerst in het laatste kwartaal van 2015.