Refresco naar de beurs

De sappen- en frisdrankproducent Refresco debuteert vrijdag 27 maart op de Amsterdamse effectenbeurs, meldt het FD van 20 maart 2015. Het Rotterdamse bedrijf – koploper onder de huismerkfabrikanten – laat zich graag voorstaan op zijn efficiënte manier van werken. Niet zonder noodzaak overigens, want de marges in deze bedrijfstak zijn flinterdun.

Refresco ontstond eind vorige eeuw uit een bundeling van activiteiten van Campina en Menken. Sinds die tijd heeft het bedrijf, met 4100 werknemers, via overnames een leidende rol verkregen in de Europese sappen- en frisdrankindustrie. Die industrie kenmerkt zich door overcapaciteit en zeer lage groei. Door de krachten te bundelen, kan de efficiëntie omhoog en gaan de kosten omlaag.

Twee jaar geleden nam Refresco nog de Britse branchegenoot Gerber Emig over. Volgens Refresco wordt de sappenmarkt gekarakteriseerd door ‘significante overcapaciteit met concurrenten die bereid zijn om opportunistisch te bieden om volume binnen te halen in Europa’. Vaak zouden deze partijen zelfs onder de kostprijs werken, suggereert de sappen- en frisdrankproducent.

Feit is dat steeds minder frisdrank gedronken wordt. In Nederland bijvoorbeeld bleef de consumptie van mineraal- en bronwater steken op gemiddeld 21,7 liter per persoon. De markt voor frisdrank zakte in van bijna 103 liter in 2009 naar iets meer dan 99 liter in 2013. En ook het vruchtensapje doet het niet goed. Ook hiervan daalde de consumptie, van 17,3 liter naar 16,4 liter per Nederlander.

In Nederland is Refreso bekend van het eigen merk Wicky. Maar Refresco produceert en bottelt met name dranken in opdracht van derden, vooral huismerken voor supermarktketens. Een kwart van de twee miljard euro omzet van Refresco komt vandaan bij merkenfabrikanten als Coca-Cola, PepsiCo en Unilever (Lipton). Die besteden in toenemende mate hun productie uit. Refresco verwacht dan ook groei uit deze hoek.