Reduceren van logistieke kosten blijft altijd issue

Los van de veranderende wereld en alle onverwachte uitdagingen waar supply chain professionals dagelijks mee van doen hebben, blijft het reduceren van logistieke kosten altijd een issue. Dat viel te concluderen uit Translog Connect in Boedapest op 23 en 24 november 2016.

Zoals SCL Europe in Barcelona dé conferentie is over Europese supply chains, is Translog Connect in Boedapest dé conferentie voor Oost-Europa als het gaat om onderwerpen zoals distributie, transport en de last mile. Bijna 600 supply chain professionals kwamen bijeen om te netwerken en te praten over het vakgebied, met de nadruk op logistieke dienstverlening. Naast een beursvloer met zo’n 20 exposanten was een er een congresprogramma.

Dagvoorzitter professor Sebastian Kummer, Head of the Institute of Transport and Logistics van de Weense Universiteit, was de enige die echt aandacht besteedde aan de digitaliseringstrend. Hij deed dit aan de hand van video’s over augmented reality, drones, kunstmatige intelligentie en robots. De boodschap die hij ermee wilde overbrengen was vooral dat nu de tijd is om ermee te starten, al is het met een klein project binnen een groot bedrijf.

Gecalculeerd risico

Qua presentaties van supply chain practitioners liepen de onderwerpen redelijk uiteen. De rode draad was verandering en onzekerheid. Gökhan Çakmak, Global Logistics Director bij Oriflame, sprak over supply chain-disrupties. ‘Er is een dunne lijn tussen een gecalculeerd risico en iets stoms doen’, zei Çakmak. Hij zette daarom de verschillende soorten risico’s uiteen in een matrix. ‘Als je niet weet wat het probleem is, hoe kun je dan focussen op het probleem? Risico’s kunnen niet worden uitgeroeid, maar ze kunnen wel worden geïdentificeerd, ingeschat, gekwantificeerd en ondervangen.’

Hij noemde een war game als mogelijke methode voor het identificeren van risico’s. ‘Het klinkt misschien een beetje apocalyptisch, maar we hebben dit gedaan voor onze grote toelevering in Rusland. Wat als we niet kunnen leveren aan Polen via Rusland of wat als er een belangrijke haven wordt gesloten door bijvoorbeeld een explosie, welke routes zijn er dan mogelijk?’

Verder liet Çakmak een techniek zien om risico’s te prioriteren op basis van waarschijnlijkheid en ernst en besteedde hij aandacht aan de manieren waarop de verschillende risico’s kunnen worden ondervangen met als wegingsfactoren impact en voorspelbaarheid. ‘Vind alternatieve leveranciers voor kritieke materialen, creëer parallelle supply chains en onderwijs personeel’, waren enkele van zijn adviezen.

Basale vragen stellen

Dagmara Glowacka, Global Logistics Director bij Kongsberg Automotive, koos voor een totaal andere aanpak toen ze ontdekte dat wereldwijde optimalisatie regionaal niet altijd evenveel draagvlak kreeg. ‘Als ik geen geëngageerd team heb, kan ik niet succesvol zijn.’ Ze ging daarom op zoek en stelde haar teams hele basale vragen: Hoeveel leveranciers heb je? Wat is de totale afstand van de fabriek naar het warehouse? Wat voor ERP gebruik je?

Globacka kwam er zo achter dat sommige mensen nog nooit een andere productielocatie van binnen hadden gezien. ‘Hoe kun je dan verwachten dat ze weten hoe iets slimmer kan?’, stelde Glowacka. ‘Dus wat weet je nou eigenlijk van je organisatie? Elke keer als ik deze vragen stel, krijg ik een update van de situatie. Mijn begrip van de realiteit gebruik ik om mijn organisatie aan te sturen. Van tijd tot tijd cross check ik dat onze realiteit overeenkomt met onze plannen.’

Raamwerk besparing transportkosten

De logistiek dienstverleners Waberer’s en Gebrüder Weiss vertelden vooral over de manier waarop ze met hun diensten de uitdagingen van vandaag de dag te lijf gaan. C.H. Robinson bood de toehoorders daarentegen tien manieren om besparingen in hun supply chain te vinden. Het was een interessant overzicht van mogelijkheden om antwoord te geven op de vraag waar supply chain professionals hun logistieke effort in moeten steken. Het ging van de meest simpele vorm waarbij verladers analyseren hoeveel producten er in een trailer passen voordat de gewichtslimiet is bereikt of voordat het product eruit puilt, tot en met het modelleren van een netwerk door een uitvoerig assessment van de huidige transport-, voorraad- en productiekosten.